De elektronische betaalverwerker Worldline heeft tientallen coffeeshops laten weten te stoppen met het verwerken van pintransacties, zo meldde het Eindhovens Dagblad op 29 november. Ondernemers vrezen dat zij hierdoor opnieuw volledig afhankelijk worden van contante betalingen.
Contractstop zet sector onder druk
Volgens de Bond van Cannabis Detaillisten (BCD) zorgt de brief van Worldline voor “grote paniek” onder eigenaars van coffeeshops.
Nederlandse banken zoals ABN AMRO en ING staan coffeeshops wel toe een rekening te openen, maar zij weigeren transactieverwerking te faciliteren. Worldline nam deze rol jarenlang op zich, maar beëindigt nu de contracten omdat de dienstverlening volgens het bedrijf niet langer past binnen de “huidige risicobereidheid” en het imago zou schaden.
Worldline stelt een opzegtermijn van één maand te hanteren, waardoor pinbetalingen al vanaf 31 december kunnen stoppen.
Risico’s rond coffeeshop betalingen nemen toe
Ondernemers waarschuwen dat de gedwongen overstap naar uitsluitend contant geld hun veiligheid in gevaar brengt. Het risico op overvallen stijgt, evenals de kwetsbaarheid tijdens transport en storting van grote hoeveelheden cash.
Ook wijzen zij op bestaande afspraken met banken over verhoudingen tussen fysiek en giraal geld, die onder de nieuwe situatie niet langer uitvoerbaar zouden zijn.
Reacties uit sector en vervolgstappen
De BCD onderzoekt of Worldline daadwerkelijk alle contracten beëindigt en stelt dat de contractvoorwaarden een opzegtermijn van drie maanden vereisen. Bij een “categoriale uitsluiting” kan volgens de BCD een klacht worden ingediend bij De Nederlandsche Bank.
Ondernemers geven aan bezwaar te hebben gemaakt tegen de beëindiging en de geldigheid van de opzegtermijn. Intussen verkent de BCD alternatieven en voert zij overleg met andere betaalverwerkers en de vereniging van betaalfaciliteiten.










