Terwijl de cannabisdranken handel snel groeit, blijven productbewustzijn en merkbekendheid achter. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Amerikaanse cannabisgebruikers van 2 juli tot 16 juli 2020 door het consumenteninzichtenbureau SoapBoxSample.

Enkele cannabisdranken al onderdeel van wekelijkse routines

De resultaten lieten zien dat de belangrijkste reden die wordt genoemd om geen cannabisdranken te hebben geprobeerd, is dat 45% van de consumenten gewoon niet wist dat ze bestonden. Ondertussen zullen degenen die het hebben geprobeerd het waarschijnlijk opnieuw proberen. De meest populaire soorten dranken die consumenten hebben geprobeerd en zeggen dat ze het weer zullen krijgen, zijn sap of fruitpunch (68%), warme chocolademelk (61%) en niet-alcoholische wijn (60%). Bepaalde categorieën van met cannabis doordrenkte dranken zijn zelfs onderdeel geworden van de wekelijkse routines van sommige consumenten, waaronder koffie (42%), thee (42%) en sap of fruitpunch (41%).

“Deze studie illustreert het enorme potentieel van de markt voor cannabidranken”

“Deze studie illustreert het enorme potentieel van de markt voor cannabidranken”, zegt Jacqueline Rosales, COO van SoapBoxSample. “Cannabisconsumenten willen graag nieuwe producten uitproberen en verwachten dat merken producten op de markt brengen die aansluiten bij hun specifieke smaak en voorkeuren. Door in contact te komen met hun doelgroep, kunnen merken strategische beslissingen nemen, ondersteund door marktinzichten.”

Bier met cannabis nog geen succes

Normaal bier (zonder cannabis) is de meest populaire alcoholische drank in de Verenigde Staten. Die populariteit lijkt zich echter niet te vertalen naar cannabis. SoapBoxSample vroeg consumenten die geen cannabisdrank hadden geprobeerd naar hun interesse in 13 verschillende soorten dranken. De enige drank die lager scoorde dan bier, waren aperitieven. Slechts 33% toonde interesse in het proberen van alcoholvrij bier met cannabis. Ter vergelijking: 79% zei dat ze graag een cannabislimonade wilden proberen. Andere populaire keuzes voor potentiële consumenten zijn ijsthee en kruidenthee (79%), sap / fruitpunch (77%) en frisdrank / sprankelende seltzer (72%).

De enige drank die lager scoorde dan bier, waren aperitieven

Cannabisbiermerken hopen misschien consumenten te overtuigen zodra ze het product proeven. Consumenten die cannabisbier hebben geprobeerd, hebben echter minder interesse om het opnieuw te proberen, vergeleken met andere drankcategorieën. Terwijl 39% van degenen die cannabisbier hebben geprobeerd, zei dat ze het opnieuw zouden drinken, zei 68% van degenen die cannabissap of fruitpunch hadden gehad, dat ze het opnieuw zouden drinken en 61% van degenen die warme chocolademelk met cannabis probeerden, zou het opnieuw hebben. De adoptiepercentages van bruisend cannabiswater (59%), koffie met infusie / koud brouwsel (58%) en ijsthee of kruidenthee met infusie (56%) waren ook relatief hoog, terwijl cannabisbier (39%) en aperitieven (28%) het laagst scoorden.

Opkomst populariteit

er is ruimte voor cannabismerken om marktaandeel te winnen door de naamsbekendheid te vergroten

De opkomende populariteit van cannabisdranken wordt weerspiegeld in de gegevens. Van degenen die cannabisdranken hebben geprobeerd, heeft 29% het de afgelopen maand voor het eerst geprobeerd. Om de snel evoluerende voorkeuren van de consument te begrijpen, keek SoapBoxSample naar de interesse van consumenten in soorten dranken en de bekendheid met merken van cannabisdranken. Over het algemeen is de merkbekendheid laag. Ongeveer 60% van de consumenten zei dat ze niet bekend waren met alle 23 merken die in dit onderzoek werden getest, wat aangeeft dat er ruimte is voor cannabismerken om marktaandeel te winnen door de naamsbekendheid te vergroten.

De redenen die mensen noemden voor het consumeren van cannabisdranken weerspiegelen de trends die kunnen worden waargenomen in de grotere cannabismarkt. De wens om angst te verminderen (53%), te helpen bij het slapen (46%) en pijn of ziekte te beheersen (37%) zijn enkele van de belangrijkste redenen die worden genoemd om in het algemeen cannabis te consumeren. Enkele consumptieredenen die uniek zijn voor de drankencategorie zijn onder meer genieten van de smaak (40%), nieuwsgierigheid naar de smaak (25%), gemak van verbergen (22%) en sneller high worden (21%). Demografische informatie uit dit onderzoek laat zien dat de consument van cannabisdranken waarschijnlijk een blanke man is tussen de 21 en 54 jaar, die getrouwd is en kinderen heeft.

Cannabisdranken vallen in de categorie edibles en worden meestal gemaakt met hasjolie. Helaas zijn edibles en hasjolie in Nederland illegaal. Zelfs de wietproef brengt daar geen verandering in.