Column: Growshow Plantarium over duurzame samenwerking

In een nieuwe growshop column beschrijft kweekexpert B van Plantarium 'de spiraal der duurzame samenwerking'.

0
Growshop Plantarium
- Advertentie -

We zitten niet in deze branche voor het geld. Anders kunnen we beter onze naam van cannabis expertisecentrum wijzigen naar tuinspeciaalzaak of Urban Gardening store. Even gekscherend, want de medaille heeft zoals altijd twee kanten. In sommige gevallen is er geen andere optie dan naamsverandering om je opgebouwde bedrijf niet ten onder te zien gaan. Toch zijn het in veel gevallen ook paraplu’s om de grootschalige professionele teelt te beleveren. Deze naamsveranderingen gebeurden in 2015, met de komst van de onbeminde growshopwet.

Deze lap tekst stelt dat het aanbieden van artikelen bedoeld voor de grootschalige commerciële wietteelt verboden werd. Oftewel, als er een afzuiger, een koolstoffilter en slangen op voorraad ligt, bestaat er een kans om met de wet in conflict te komen. Zo ook met de combinatie van lampen, kweektenten, potten en ga zo maar door. Je begrijpt dat cannabiszaadjes helemaal uit den boze zijn. 

De spiraal der duurzame samenwerking

Dit juridische pareltje (kuch kuch) heeft ons een hoop stress gekost, alsook een tweetal rechtszaken. Dat is nu voorbij, want gelukkig mogen we onze winkel runnen zoals we dat graag doen. Strikt en alleen voor de kleinschalige en hobbymatige cannabiskweek: van volwassenen die de gang naar de coffeeshops niet meer willen afleggen tot de medicinaal gebruiker die precies wil weten wat er met zijn/haar cannabis is gebeurd. Zo hebben we ook meerdere klanten die in hun kweektentje diverse soorten uitproberen om vervolgens bij één strain precies de bedoelde medicinale werking te vinden. Dat is hartstikke mooi natuurlijk! 

Strikt en alleen voor de kleinschalige en hobbymatige cannabiskweek

Naast ons verlangen om de beginnende en ervaren hobbymatige cannabiskweker en –genieter te willen bedienen, ondernemen we ook met een visie op samenwerken met partners. Zo zijn we niet bezig met het veroveren van de markt, met het verwerven van alleenrecht of met marktdominantie. Dat is een strategie die niet bij ons past. Het is in mijn ogen ook niet de meest duurzame tactiek, het uitschakelen van anderen om zelf nog meer op de bankrekening te ontvangen. In onze branche hoor ik vaak genoeg over spelers die andere bedrijven opkopen of ‘slimme’ deals aangaan om de concurrentie uit te schakelen. Ze zeggen weleens: “met geld maak je geld”. Dat klopt. Toch is het ook zo dat het verlangen naar meer en meer geld soms wat dementie veroorzaakt. Het geld wordt het doel in plaats van hetgeen waarom je het in de eerste plaats bent gaan doen. Dat willen we bij Plantarium voorkomen. 

Want groeien doe je samen…

… en om te groeien is gezonde concurrentie essentieel. Weten dat iemand doet wat jij ook doet, zorgt voor een continu streven naar een beter product en/of een betere dienstverlening.

Face-to-face informatie, de producten aanraken en in gesprek al je vragen kunnen stellen is belangrijk

Daardoor blijf je als ondernemer relevant en stimuleer je de gezondheid van je bedrijf. Zonder competitie, minder vooruitgang en vaak een verminderde waarde voor de eindconsument of klant. Tegelijkertijd dient concurrentie ook een groter doel. Als er meerdere kleine locaties in Nederland ontstaan waar de kleinschalige kweker met informatie en advies kan inslaan, worden er ten eerste meer mensen betrokken bij het cannabiskweken. Genoeg mensen stappen in de auto om zich in de winkel uitgebreidt te laten informeren. Face-to-face informatie, de producten aanraken en in gesprek al je vragen kunnen stellen is belangrijk. Dat kun je niet vanachter je computer. Meer Plantarium’s kan ons helpen om uit dit 40 jaar durende experiment te komen. 

In mijn ogen volgt de politiek op de tendens in de samenleving, vaak met een vertraging van meerdere jaren

Ten tweede, door meer winkels gericht op de kleinschalige kweek groeit het aantal kleine kwekers in Nederland. Dat is waardevol, want hierdoor neemt ook de stille revolutie achter de voordeur toe. In mijn optiek een essentiële factor in de queeste naar legalisatie, namelijk de verandering in publieke opinie, in associatie. Hoe denkt men over cannabis? Hoe denkt men over het zelf kweken van wiet? Wordt dat geaccepteerd in onze samenleving? Gedoogd? Afgekeurd? Kijk bijvoorbeeld aan de impact van CBD olie ten aanzien van de opinie over wiet in zijn algemeentheid. In mijn ogen volgt de politiek op de tendens in de samenleving, vaak met een vertraging van meerdere jaren. De heren en dames in Den Haag blijven opereren in een log en verouderd apparaat, maar laten we daar niet over uitweiden.

Oftewel: hoe meer mensen zelf voorzien in hun cannabisbehoefte, hoe onvermijdelijker de verdwijning van cannabis uit het strafrecht zal zijn. 

We All Benefit

Ik zou daarom ook graag meer concurrenten zien die met vergelijkbare ambitie een bijdrage leveren aan Nederland. Zo zie ik ook graag dat bedrijven uit de cannabisbranche meer samenwerken. Er is genoeg brood voor iedereen en kijkende naar de internationale ontwikkelingen staat Nederland nog in de kinderschoenen. Waarom vanuit angst en onzekerheid alleen maar vanuit eigen belang handelen? 

graag meer concurrenten zien die met vergelijkbare ambitie een bijdrage leveren aan Nederland

Daarom pleiten we bij Plantarium vooral voor duurzame samenwerkingen. We trekken op met bedrijven die ons warme hart voor cannabis delen. Die ook prima commercieel ingestoken zijn, maar hun stukje idealisme niet verliezen. Balans! In die duurzame samenwerking zorgen beiden voor een win-win. We kunnen genoeg voorbeelden noemen. Denk aan onze samenwerking met CANNA: naast het delen van inhoudelijke expertise staan we ook graag op het door CANNA georganiseerde NK Pompoen Kweken. En nee, deze voedingsmiddelenfabrikant is zeker niet de enige partner. Zo hebben we bijvoorbeeld meerdere Plantarium Invites samen met Plagron georganiseerd, staat BioTabs altijd open voor nieuwe mogelijkheden en innovaties en hebben we samen met Rogis Garlic een miniverpakking gemaakt (speciaal voor de kleine kweker!). Hiernaast doen we veel met LED-fabrikanten als SpectroLight en Telos en kunnen we onze cannabiszaden perfect bewaren in speciale wijnkoelkasten in samenwerking met Spliff en Dutch Passion. Voor ons CBD assortiment hebben we samen met Goldfish Amsterdam een meubel from scratch in elkaar gezet.

Toch is niet alles één op één terug te redeneren aan onze winkel. Zo zetten we ons ook in met partijen als stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod, bijvoorbeeld met de thuiskweekcompetitie van De Gouden Gieter of het bijdragen aan De Nationale Cannabis Krant. De lijst met praktische voorbeelden is lang en gestaag groeiende. 

Adders onder het gras?

En je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk willen we onze producten nog steeds zo goedkoop mogelijk inkopen, maar dat heeft ook een grens. Een voorbeeld. Als ik een kwalitatieve Prima Klima afzuiger bij een andere leverancier voor een euro goedkoper kan inkopen, zou je denken dat het heel logisch is om het daar te bestellen toch? Dat kan, maar wat velen vergeten is dat naast de inkoopprijs ook de service van het bedrijf belangrijk is.

Deze dienstverlening kan het wat ons betreft maken en breken. Een goedkopere inkoop betekent meer winstmarge, maar als dat ook extra moeilijkheden oplevert in contact met de groothandel, kiezen we toch eerder voor een iets duurdere inkoop maar een betere service. Als leveringen lang duren of als ze vaak niet kloppen mag een bedrijf nog zo goedkoop zijn, maar mijn goodwill verliest het. Dan bestel ik het liever bij een bedrijf die zijn zaken goed op orde heeft. Waar je mee kunt communiceren, afspraken kunt maken én die afspraken nakomen. Tijd is namelijk ook geld.

Tijd is namelijk ook geld

Als ik een dag bezig ben om een kapotte Rosin pers te retourneren die onder de garantie valt, is dat net een paar uur te lang. Die paar uur had ik ook anders kunnen besteden. Als ik alle leveringen twee keer moet natellen omdat er in het verleden vaak iets mis is gegaan, kost dat inzet en dus ook geld. Als de groothandel hun eigen producten ook aanbiedt aan de retail voor een zeer lage prijs, ontstaat er oneerlijke concurrentie. Hoe kan ik dan nog genoeg winst maken om alle overheadkosten van onze winkel te dragen? Dan kiezen we er vaak voor om deze bedrijven niet te supporten. 

op termijn wel meest rendabele strategie

Tuurlijk, het klinkt als een heel simpele redenering en dat is het ook. En let op, ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het is op termijn wel meest rendabele strategie. Plantarium is namelijk aan het groeien en de samenwerkingen groeien met ons mee. Daar zit een wederkerigheid in, waarin ieder zijn aandeel uitvoert. Even simpel gedacht: Als wij via de marketingmachine van een partner meer nieuwe klanten ontvangen, verkopen wij meer producten van deze partner en komt de nieuwe klant ook in aanraking met andere producten en fabrikanten. Dit is cirkel, de opwaartse spiraal. En zo zien we onze expertisecentrum de afgelopen jaren steeds wat sprongetjes maken. Deze duurzame samenwerkingen zijn dan ook hét antwoord op de giganten in de cannabisindustrie die een idealistische visie missen of “even geen herinnering meer aan hebben”. 

Geschreven door B, één van de kweekexperts bij Plantarium: cannabis-expertise centrum & –growshop.