Democratische senatoren in VS onthullen cannabis legalisatie wetgeving

De Cannabis Administration and Opportunity Act zou het federale strafrechtelijke cannabisverbod opheffen in de Verenigde Staten.

0
project c chris haver EVALI vaporizer longziekte cannabis america placebo legalisatie van cannabis
- Advertentie -

Gisteren hebben hooggeplaatste Democratische senatoren, waaronder de leider van de meerderheid van de senaat Chuck Schumer (D-NY), samen met Sen. Cory Booker (D-NJ) en Sen. Ron Wyden (D-OR), eindelijk hun langverwachte wetsvoorstel geïntroduceerd dat cannabis zou legaliseren op federaal (landelijk) niveau genaamd de Cannabis Administration and Opportunity Act (CAOA). Het wetsvoorstel heft het federale strafrechtelijke verbod op cannabis op, respecteert het cannabisbeleid van staten en creëert mechanismen om de schade te helpen herstellen die gepaard gaat met de raciaal en economisch ongelijksoortige handhaving van het cannabisverbod.

Het wetsvoorstel zou het federale strafrechtelijke verbod op cannabis opheffen en toch het individuele cannabisbeleid van de verschillende staten respecteren

“De officiële introductie van dit wetsvoorstel om eindelijk een einde te maken aan de beleidsnachtmerrie van het federale cannabisverbod is het hoogtepunt van ongekend leiderschap in de Senaat en betrokkenheid bij belanghebbenden over het hele politieke spectrum”, zei NORML politiek directeur Morgan Fox in een reactie.

“(…)hoogtepunt van ongekend leiderschap in de Senaat en betrokkenheid bij belanghebbenden over het hele politieke spectrum”

“We kijken ernaar uit om met wetgevers samen te werken om deze wetgeving in de richting van passage te brengen en kijken reikhalzend uit naar het aangaan van inhoudelijke gesprekken over alle aspecten van de federale cannabiswet met Senaatsleden. Deze gesprekken en hoorzittingen hebben al lang op zich laten wachten. De overgrote meerderheid van de Amerikanen steunt een uitgebreide hervorming van het cannabisbeleid, en nu is het tijd om erachter te komen hoe dat te doen op een manier die de schade aan gemarginaliseerde gemeenschappen effectief aanpakt en billijke kansen creëert in de snelgroeiende cannabisindustrie.”

De Cannabis Administration and Opportunity Act werd eerder al in juli vorig jaar onthuld en zou cannabis volledig schrappen uit de Controlled Substances Act, waarmee een einde komt aan de dreiging van federale vervolging voor bezit en gelicentieerde commerciële activiteiten, en stelt staten in staat hun eigen cannabisbeleid uit te voeren zonder federale inmenging. Het elimineert ook veel problemen waarmee gereguleerde staatscannabismarkten worden geconfronteerd, waaronder een gebrek aan toegang tot financiële diensten, het onvermogen om standaard zakelijke uitgaven af ​​te trekken bij het indienen van federale belastingen en het ontbreken van uniforme nationale regelgevende normen en richtlijnen. De wetgeving zorgt ook voor financiering om te herinvesteren in gemeenschappen die onevenredig zijn getroffen door het cannabisverbod en helpt de diversiteit en inclusie in gereguleerde cannabismarkten te verbeteren.

Details van de belangijkste aspecten van de Cannabis Administration and Opportunity Act

Hieronder een lijstje, met dank aan Marijuana Moment, van de belangrijkste aspecten van de Cannabis Administration and Opportunity Act.

  • Vereist dat de procureur-generaal binnen 180 dagen na inwerkingtreding een maatregel voltooit waarbij cannabis uit de Controlled Substances Act wordt verwijderd.
  • Stelt een federale accijns voor van 5 procent op kleine tot middelgrote cannabisproducenten, die na vijf jaar geleidelijk zou stijgen tot 12,5 procent. Voor grote bedrijven zou de belasting beginnen bij 10 procent en oplopen tot maximaal 25 procent.
  • Alleen 21 jaar en ouder mogen recreatieve cannabisproducten kopen, zoals al het beleid is in staten die het gebruik door volwassenen hebben gelegaliseerd.
  • Schrapt de strafbladen van mensen met een lage, federale cannabisveroordeling binnen een jaar na inwerkingtreding, terwijl degenen die momenteel opgesloten zitten vanwege cannabis, de rechtbanken om hulp kunnen verzoeken.
  • Creëert een federaal regelgevend kader voor de cannabisindustrie, waarbij de Food and Drug Administration (FDA), het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF) en het Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau (TTB) allemaal een sleutelrol spelen.
  • Binnen de FDA zou er een centrum voor cannabisproducten zijn dat verantwoordelijk is voor het reguleren van “de productie, etikettering, distributie, verkoop en andere productie- en detailhandelselementen van de cannabisindustrie”, aldus een samenvatting.
  • Het Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN) zou nieuwe richtlijnen moeten actualiseren of uitvaardigen om aan banken en kredietverenigingen te verduidelijken dat de beleidswijziging betekent dat ze legitieme cannabisbedrijven kunnen bedienen.
  • Staten kunnen ervoor kiezen om de productie en verkoop van cannabis te blijven verbieden, maar ze kunnen het transport van cannabisproducten tussen legale staten via hun rechtsgebieden niet voorkomen.
  • Federale wetten zouden nog steeds de handel verbieden in staten die cannabis verbieden en in legale staten die wetten opleggen voor mensenhandel.
  • Subsidieprogramma opzetten om non-profitorganisaties te financieren die beroepsopleidingen, terugkeerdiensten en rechtsbijstand bieden. Het programma zou worden beheerd door een nieuw Cannabis Justice Office onder het ministerie van Justitie.
  • Ministerie van Justitie subsidies zouden ook gaan naar het inhuren van wetshandhavers en gemeenschapsactiviteiten om de illegale markt te bestrijden.
  • Afzonderlijke Equitable Licensing Grant-programma’s en Equitable Licensing Grant-programma’s zouden financiering bieden aan staten en plaatsen om deelname aan de industrie door minderheden en mensen met een laag inkomen te bevorderen.
  • Verder zou er een 10-jarig proefprogramma zijn via de federale Small Business Administration “voor intermediaire leningen” om “directe leningen te verstrekken aan in aanmerking komende tussenpersonen die op hun beurt leningen aan kleine bedrijven verstrekken aan startups, bedrijven die eigendom zijn van individuen die nadelig zijn getroffen door de oorlog op drugs, en sociaal en economisch achtergestelde kleine bedrijven.”
  • Mensen kunnen geen federale voordelen worden ontzegd vanwege het gebruik of bezit van cannabis of voor een veroordeling voor een cannabisdelict. Dat omvat het voorkomen van de intrekking van veiligheidsmachtigingen voor federale werknemers.
  • Federale tewerkstellingsdrugstests voor cannabis zouden ook verboden zijn, met bepaalde uitzonderingen voor gevoelige functies zoals wetshandhaving en die met betrekking tot de nationale veiligheid.
  • Artsen van het Amerikaanse Department of Veterans Affairs (VA) zouden bevoegd zijn om veteranen aanbevelingen te doen voor medicinale cannabis.
  • Er zouden maatregelen worden genomen om omleiding te voorkomen, waaronder het instellen van een track-and-trace-regime. Verder zou de verkoop van cannabis in de detailhandel beperkt zijn tot 10 ounces in een enkele retailtransactie.
  • De federale wet zou worden gewijzigd om expliciet te vermelden dat SBA-programma’s en -diensten beschikbaar zijn voor cannabisbedrijven en bedrijven die met hen samenwerken.
  • Het Government Accountability Office (GAO) zou een aantal onderzoeken naar het cannabisbeleid moeten faciliteren, bijvoorbeeld evaluaties van de maatschappelijke impact van legalisatie in staten met recreatieve cannabiswetten in de boeken, inclusief informatie over rijden onder invloed, gewelddadige misdaad en meer.
  • Het Bureau of Labor Statistics (BLS) zou demografische gegevens moeten verzamelen over bedrijfseigenaren en werknemers in de cannabisindustrie.
  • Werkgevers met federale cannabisvergunningen die vereist zijn onder de wetgeving die bepaalde federale arbeidswetten schenden, kunnen hun vergunningen ingetrokken zien – een gedurfd beleidsvoorstel dat de cannabisindustrie uniek arbeidsvriendelijk zou maken.
  • Het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Human Services (HHS) zou samen met de National Institutes of Health (NIH) moeten werken aan manieren om onderzoek naar de effecten van cannabis te bevorderen. Er zou een specifieke vereiste zijn om de diversiteit van cannabisproducten die beschikbaar zijn voor onderzoeksdoeleinden te bestuderen.
  • Het wetsvoorstel pleit voor een verhoging van de hoeveelheid cannabis die beschikbaar is voor studiedoeleinden.
  • Er zouden gerichte voorlichtingscampagnes komen die bedoeld zijn om consumptie door jongeren af ​​te schrikken. Staten zouden ook financiering ontvangen voor initiatieven om gebruik door jongeren en rijden onder invloed te voorkomen, waaronder geld voor onderwijs en handhaving.
  • Het Department of Transportation zou verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van een norm voor rijden met een THC-beperking binnen drie jaar na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel waarin staat zou moeten aannemen, tenzij de secretaris van oordeel is dat de afdeling niet in staat is een dergelijke wetenschappelijke norm vast te stellen.
  • De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zou worden belast met het verzamelen van gegevens over rijden onder invloed en het produceren van educatief materiaal over de kwestie voor staten om voorlichtingscampagnes te verspreiden en uit te voeren.
  • Producten met een vape-afgiftesysteem die toegevoegde natuurlijke of kunstmatige smaakstoffen bevatten, zouden op grond van het voorstel worden verboden.

De volledige tekst van het wetsvoorstel is in te lezen als PDF.