Home Reviews Review: de documentaireserie ‘Cannabis’ op KRO/NCRV (4,5/5)

Review: de documentaireserie ‘Cannabis’ op KRO/NCRV (4,5/5)

Nu we alle zes de afleveringen hebben kunnen kijken, is het tijd om terug te blikken met een review.

0
cannabis 2doc npo2 serie documentaireserie

Ik denk dat ik voor de hele branche mag spreken dat iedereen erg enthousiast was bij het zien van de trailer van de documentaireserie ‘Cannabis’ bij de KRO/NCRV. Nu we alle zes de afleveringen hebben kunnen kijken, is het tijd om terug te blikken met een review.

Zes weken lang cannabis op prime time met documentaireserie

Zes weken lang cannabis op primetime op woensdagavond op NPO2, wie had daarvan durven dromen? 30 september was het dan eindelijk zo ver. En wat hebben we genoten.

Vanaf het begin was duidelijk dat de documentaireserie prachtig was weergegeven. Dat kwam mede door de technieken die zijn toegepast in combinatie met de mooie locaties. Dries van Agt in een pannenkoekenhuis, Wernard Bruining in een typisch Chinees restaurant, Henk de Vries in een van zijn Bulldog kroegen en Ben Dronkers vanuit een mooie setting in zijn huis (ik dacht in Maleisië). En ook Ethan Nadelmann, bekend van zijn War on Drugs TED talk en oprichter van de Drug Policy Alliance, zat op een toffe industriële locatie waarschijnlijk ergens in New York. Maar ook de ombudsman in een voetbalkantine, de kantooromgeving van de belastinginspecteur en de advocaten van Spong zaten er prachtig bij. Werkelijk een lust voor het oog.

En dan was er nog de spannende muziek met die interessante voice over. Misschien was het zelfs iets te spannend.

De gasten, zoals in de eerder alinea al enkelen genoemd, waren dan ook uiterst goed gekozen. Ook de Amerikanen, waaronder Ethan Nadelmann, maar ook de oud DEA agent die nu voor cannabis legalisatie is. Zelfs de belastingdienstinspecteur gaf toe in de laatste aflevering dat hij liever zou zien dat zijn kinderen een paar joints roken in het weekend, dan aan de alcohol gaan.

Het verhaal zelf zat goed in elkaar

Het verhaal zelf zat goed in elkaar. Natuurlijk met de hoofdrol voor Johan van Laarhoven. Ondanks dat bij veel mensen zal zijn gedacht waarom er zo veel aandacht voor de zaak van Laarhoven in de documentaireserie is besteed terwijl je zo veel andere dingen kan vertellen, is zijn verhaal uitermate geschikt om het gedoogbeleid uit te leggen. Wil je de zaak van Laarhoven namelijk uitleggen, moet je ook het hele gedoogbeleid uitleggen. Iets wat de Nederlandse overheid dus niet is gelukt tegen de Thaise regering.

Afsluitend was de boodschap en inbreng van Wernard Bruining, net zoals Henk de Vries en Ben Dronkers overigens genomineerd voor de Ondernemer van het Jaar 2020, een die een staande ovatie verdiende van mij en met mij de hele branche en cannabis liefhebbers. In zijn woorden:

De War on Cannabis die hebben wij gewonnen. Je kunt ook zeggen die is verloren door de overheid. En dan komt men aan van: “Dan gaan we het maar legaliseren.” En dan zeg ik: ho-ho-ho, ik heb helemaal geen zin in legalisatie onder jullie regime. Want dan ga je het weer zo regelen dat allerlei mensen er aan gaan verdienen. Het gaat er niet om of het illegaal of legaal is, het gaat er om dat het vrij moet zijn. Dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat ‘ie rookt, eet, drinkt, snuift, slikt. En pas dan kan je zeggen: “Laten we het even netjes gaan regelen”. In die volgorde. En wat er ook nog aan vooraf moet gaan is dat de overheid moet toegeven dat ze fout was. Ze moet haar excuses aanbieden aan de burgers. Ze moet erkennen dat het de burgers onnodig leed heeft berokkend met haar War on Drugs.

Bekijk hieronder het hele fragment.

Concluderend: 4,5 van de 5 sterren

Dat halfje is omdat er ondanks de goede keuze voor gasten en beelden, namelijk nog zo veel meer is vertellen

De film krijgt van mij dan ook 4,5 van de 5 sterren. Geen 5. Dat halfje is omdat er ondanks de goede keuze voor gasten en beelden, namelijk nog zo veel meer is te vertellen. Zeker de cannabis cultuur was in grote mate afwezig. Misschien iets voor een tweede deel? Helaas gaf de regisseur Arjen Sinninghe Damsté dat daar geen sprake van is in een interessant interview met DocTalks. Persoonlijk was ik erg blij met de documentaireserie, omdat ik ons gezin ook aan het kijken heb gekregen. Je kan er nog zo veel over vertellen, schrijven of filmpjes over sturen, maar als het op TV is op woensdagavond dan is het wel heel makkelijk. Mijn moeder heeft het bijvoorbeeld met veel interesse gekeken vanaf aflevering 2, daarmee wel de uitstekende eerste aflevering gemist, maar keek wel erg uit naar de slotaflevering liet ze weten.

Ook buiten de branche maakte het overigens wat los, zie ook de reactie van het Openbaar Ministerie evenals de kamervragen van de VVD.

De documentaireserie gemist of heb je een deel gemist? Je kan de serie helemaal terug kijken op NPOstart.

Exit mobile version