- Advertentie -
Home Cannabisindustrie Nieuws Drugsorgaan UNODC van de VN adviseert een verbod op cannabis advertenties

Drugsorgaan UNODC van de VN adviseert een verbod op cannabis advertenties

Het UNODC, het drugsorgaan van de VN, adviseert dat er een "alomvattend verbod op reclame, promotie en sponsoring van cannabis" komt.

0
adverteren
- Advertentie -

Deze maand werd het nieuwe World Drug Report 2021 gepubliceerd namens het VN orgaan wat over drugs gaat, het UNODC. Een van de opvallendste details uit het rapport is dat het UNODC adviseert dat er een “alomvattend verbod op reclame, promotie en sponsoring van cannabis” komt.

UNODC adviseert een “alomvattend verbod op reclame, promotie en sponsoring van cannabis”

In het persbericht laat UNODC Executive Director Ghada Waly weten: “Een lagere perceptie van de risico’s van drugsgebruik is in verband gebracht met hogere percentages van drugsgebruik, en de bevindingen van UNODC’s World Drug Report 2021 benadrukken de noodzaak om de kloof tussen perceptie en realiteit te dichten om jonge mensen op te leiden en de volksgezondheid te beschermen.”

Op pagina 2 van de samenvatting (PDF) staan de volgende, mogelijke reacties:

  • Bestrijd verkeerde informatie over de mogelijke impact van de toegenomen sterkte van cannabis.
  • Gebruik op feiten gebaseerde informatie om het bewustzijn van de mogelijke schade door niet-medisch gebruik van cannabis.
  • Prioriteit geven aan volksgezondheid boven particuliere bedrijven door middel van een alomvattend verbod op reclame.
  • Investeringen in onderzoek verhogen, zowel naar de schadelijk is voor de gezondheid en de mogelijke gevolgen van cannabisgebruik medisch gebruik van het medicijn.
  • Monitor de cannabismarkten en de perceptie van de risico’s van cannabisgebruik.

“In termen van de aanbeveling van de VN, denk ik niet dat een van de Amerikaanse staten er wakker van zullen liggen”

“Het idee [met een verbod op reclame voor cannabis] is dat je het belang van de volksgezondheid boven commerciële belangen stelt”, vertelde Angele Me, hoofd onderzoek en trendanalyse bij de UNODC, aan VICE World News. “Natuurlijk is het aan de lidstaten om te beslissen of ze dit verbod willen overnemen. Maar je hebt nu een grote particuliere sector die druk uitoefent om de cannabismarkt uit te breiden met allerlei producten die veel dingen claimen. Het is als tabaksreclame 100 jaar geleden, die zei dat tabak overal goed voor was. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat jonge mensen niet door advertenties worden misleid door te denken dat cannabis een gezonde keuze is, terwijl dat niet zo is.”

George McBride, mede-oprichter van Hanway Associates, een Brits cannabisadviesbureau, denkt dat een VN-verbod weinig effect zal hebben laat hij weten tegen VICE: “Bedrijven in de VS mogen een vrij breed scala aan advertenties aan volwassenen aanbieden, met minimale handhaving op staatsniveau”, zei hij. “In termen van de aanbeveling van de VN, denk ik niet dat een van de Amerikaanse staten er wakker van zullen liggen.”

Nederland volgt Canada

Nederland volgt in principe het voorbeeld van Canada op het gebied van wat er toe wordt gelaten qua promotie, adverteren en reclame in het Experiment Gesloten Coffeeshopketen. Dat betekent zeer beperkte mogelijkheden, zoals compleet neutrale verpakkingen.

Tegelijkertijd zitten we deze hele zomer naar sport te kijken waarbij de op twee na (heroïne, crack) meest schadelijke drug van allemaal de hele tijd zichtbaar is.

Via Stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod

Heineken is immers bij het EK voetbal te zien, de Formule 1 en de Olympische Spelen. Behalve de Tour de France volgens mij.

Goed, het geeft wel de mogelijkheid om onderstaand nummer er nog een keer te delen.

- Advertentie -

Exit mobile version