Afgelopen donderdag 7 december zijn de Cannabis Industrie Awards voor het eerst fysiek uitgereikt in Eindhoven bij Kelderman en van Noort. De presentatie was in handen van de lokale cabaretier Stephen Bell.
Over de Cannabis Industrie Awards
De legale cannabisindustrie is overal ter wereld in beweging. De aandacht voor de vele toepassingen van de plant blijft toenemen, of het nu gaat om CBD-olie, hennep als bouwmateriaal, om CO2 op te slaan of als basis van cosmetica. In de Verenigde Staten is de legale cannabisindustrie anno 2023 de grootste banenmotor. In Europa woedt van Duitsland tot Malta en van Luxemburg tot Zwitserland het debat over regulering en legalisering van cannabis.
De Cannabis Industrie Awards zet de Nederlandse ondernemers, bedrijven en producten in deze bijzondere branche in het zonnetje. Er zijn negen categorieën en er is een persprijs, De Groene Griffel, voor de beste journalistieke productie over cannabis van het afgelopen jaar.
Iedereen kon in de maand oktober hun favorieten nomineren, waarna in november kon worden gestemd op deze genomineerden.
De organisatie van de verkiezing is in handen van Mauro Picavet, oprichter van web platform Cannabisindustrie.nl, Rens Hoppenbrouwers en Derrick Bergman. Zij kennen de cannabiswereld door en door en hebben ruime en diverse organisatie ervaring (o.a. HomeGrown Cup, Cannabis Bevrijdingsdag, Cannabis Tribunaal, De Gouden Gieter).
Organisator Mauro Picavet liet weten in een reactie: “Met de uitreiking van de Cannabis Industrie Awards wil ik dat eureka moment creëeren voor andere mensen, dat ik zelf had tijdens de High Times Cannabis Cup 2014 in Amsterdam: Een gevoel van vertrouwen in een toekomst in de cannabisindustrie.”
De Cannabis Industrie Awards 2023 werden mede mogelijk gemaakt door Platform Cannabisondernemingen Nederland (PCN), Dutch Leaf, Mascotte en Highlife Magazine.
Winnaars Cannabis Industrie Awards 2023
Kweekproduct van het Jaar: Organic Earth Nutrients
Organic Earth is een klassieker in Nederland. Al sinds 1992 staat het team uit Maastricht in hoog aanzien voor hun onafhankelijke geest en hun eerlijke organische producten. Organic Eart Nutrients combineert die beide facetten in een (h)eerlijke voedingslijn voor elke liefhebber die zijn plantjes wil verwennen. En wie wil dat nu niet?
CBD product van het Jaar: Mystery Bees
Mystery Bees van de sympathieke Limburgse imker Kevin Janssen heeft een uniek CBD product, namelijk honing met cannabidiol. Kevin zorgt met zijn bijenvolken en zijn passie voor cannabis ook voor THC honing en andere producten. Daarnaast maakt hij kunst van hennepbladeren en exposeerde hij al in cannabis meuseums in Berlijn en Barcelona.
Innovatie van het Jaar: WeedMill
Een prachtig innovatief product, de WeedMill. Of, zoals ze zelf zeggen, de eerste pepermolen voor wiet. Het is een grinder en een opslag tegelijk en wordt gemaakt in Amsterdam. Op beurzen maakte de WeedMill een grote indruk en dat is logisch. Want deze wiet-pepermolen is gewoon heel erg handig en makkelijk in gebruik. De beste uitvindingen zijn eigenlijk heel simpel: de WeedMill bewijst dat.
Startup van het Jaar: Coffeeshop John & Co (Hellevoetsluis)
Een nieuwe coffeeshop openen is niet eenvoudig. Er is veel regelgeving over vergunningen vanuit de overheid en dan heb je verder te maken met gedoe over een locatie, buurtbewoners zijn zelden positief over een nieuwe coffeeshop in hun wijk. Coffeeshop John & Co in Hellevoetsluis heeft al die obstakels overwonnen dankzij veel vasthoudendheid van de initiatiefnemers. Ze gaan deelnemen aan het wietexperiment, dus het worden spannende tijden voor John & Co.
Zadenbank van het Jaar: Sensi Seeds
Dat Sensi Seeds de zadenbank van het jaar is geworden hoeft eigenlijk niet uitgelegd te worden. Ben (Mr. Sensi) Dronkers is een van de grondlegger van de Nederlandse cannabisindustrie en als zadenbank is Sensi Seeds al tientallen jaren lang een wereldspeler van formaat. Ze zijn verantwoordelijk geweest voor wereldberoemde strains (Skunk, Jack Herer en nog veel meer), zorgen voor consequente kwaliteit en hun assortiment is natuurlijk ongekend.
Campagne van het Jaar: LEAP Nederland
In 2022 werd de Nederlandse afdeling van Law Enforcement Against Prohibition (LEAP) opgericht. Hans van Duijn, ex-voorzitter van de Nederlandse Politebond, was daarbij nauw betrokken. Politiemensen die zich uitspreken voor legalisering van cannabis en een einde willen maken aan de War on Drugs zijn onmisbaar. LEAP en Hans van Duijn kregen onlangs nóg een prijs: de Koos Zwart Award namens het Paltform Cannabisondernemningen Nederland (PCN).
Ondernemer van het Jaar: Maurice Vis (Stonersparadijs)
Maurice Vis maakte in korte tijd veel indruk in cannabisminnend Nederland. Hij is een van de jongste ondernemers in de sector maar heeft met zijn stonersparadijs.nl indruk gemaakt. Bovendien heeft Maurice een ongekende passie voor cannabis, zowel als ondernemer als consument. Kortom, een terechte winnaar in deze belangrijke categorie.
Coffeeshop van het Jaar: Meetpoint (Den Bosch)
Coffeeshop Meetpoint uit Den Bosch is al vele jaren een vertrouwd adres voor vele cannabis consumenten in Den Bosch en de wijde omstreken. De shop heeft een heel erg uitgebreid assortiment; men biedt altijd minstens 20 soorten wiet, 10 soorten hasj en meer dan 15 verschillende voorgedraaide joints aan.
Afwezig voor de uitreiking 7 december
Hennep product van het Jaar: Billie Wonder herbruikbare luiers van hennep
Voordat Steef Fleur met Billie Wonder begon, was ze als documentair fotograaf langdurig te vinden bij cannabistelers in wietwalhalla Humboldt County. Ze publiceerde daar een prachtig fotoboek over en nadat ze zelf een zoon kreeg was Billie Wonder een logisch gevolg. Fleur over haar bezoek aan Humboldt County: ‘Alles was ik daar over hennep leerde bleef me bij. De vele mogelijkheden en de regeneratieve eigenschappen van deze plant blijven mij fascineren.’
De Groene Griffel voor de beste journalistieke productie over cannabis van het jaar: Peter de Graaf (Volkskrant) met ‘Nederlands eerste legale cannabisfabriek is klaar om te leveren aan coffeeshops’ (23 januari 2023)
Een unanieme keuze van de jury, bestaande uit Mauro Picovet (cannabisindustrie.nl, hennepindustrie.nl) Derrick Bergman (voorzitter VOC) en Rob Tuinstra (hoofdredacteur Highlife) koos voor Peter de Graaf zijn stuk in de Volkskrant van 23 januari: “Peter de Graaf schreef een uitstekend en doorwrocht artikel over de eerste teler van het wietexperiment die al hun zaken ver voor andere (wietexperiment-)betrokkenen op orde had en daardoor veel extra kosten moest maken. FYTA levert producten aan coffeeshops in Breda en Tilburg, die vanaf 15-12-23 verkrijgbaar zijn voor consumenten”.