De Nederlandse cannabisbranche loopt ieder jaar weer verder achter op landen met progressievere wetgeving en steeds meer Nederlands cannabis-talent gaat werken voor bedrijven die in die gebieden actief zijn. Nu de VS heeft bewezen dat je door het legaliseren van cannabis verslaving juist effectiever tegen kan gaan, het voor minder criminaliteit zorgt en het ook economisch een erg slimme stap is (de markt ligt daar op schema om goed te zijn voor 90,4 miljard dollar in 2026) gaan ook steeds meer Europese landen met legalisatie aan de slag, terwijl in Nederland een omstreden wietproef nog steeds het hoogst haalbare lijkt. Maar ondanks de langzaam malende molens in Den Haag houdt de Nederlandse branche, mede door de liefde die de vele pioniers voor het product hebben, vol en is er zelfs innovatie mogelijk! Op het gebied van tech zorgt Greenmeister voor die Nederlandse innovatie.
Tripadvisor x Wikipedia
best te omschrijving als een combinatie van Tripadvisor en Wikipedia
Greenmeister (online sinds 2016) is het best te omschrijving als een combinatie van Tripadvisor en Wikipedia, gericht op de cannabisbranche, met als doel het transparanter maken van de markt. Het platform brengt kwaliteit in kaart door reviews van zowel coffeeshops als individuele producten te verzamelen en overzichtelijk en gratis aan de consument aan te bieden. Tegelijkertijd is die consument, als onderdeel van de community, direct ook de driving force; gebruikers kunnen naast reviewen ook informatie toevoegen en updaten.
Knowledge is power
Door de noodgedwongen illegale teelt is er geen landelijk erkende kwaliteitscontrole of algemene standaard waar cannabis aan moet voldoen en ook mogen laboratoria officieel geen cannabis testen. Dat is niet alleen achterhaald, het is ook nadelig voor de consument die wilt weten wat hij kan verwachten van een product dat hij legaal koopt. Bij cannabis gaat dat natuurlijk voor een groot deel over de effecten, en precies daar maakt Greenmeister een verdieping in het platform: door veel feedback over de effecten in een slim algoritme samen te voegen, kan het platform gebruikers vertellen welke effecten zij van een soort die zij nog niet kennen kunnen verwachten. Ook kan de gebruiker zien hoe sterk een bepaalde soort is, zodat bijvoorbeeld consumenten met weinig ervaring niet per ongeluk een veel te sterke soort kopen.
Ook wordt de community ondersteund door een soort social media aspect; gebruikers kunnen elkaar als vriend toevoegen en zien welke coffeeshops of strains aangeraden worden door vrienden. Greenmeister neemt op deze manier een rol in als ondersteuner van een actieve community, die door jarenlange scheve wetgeving vrij hecht is geworden. In weinig andere markten zien we consumenten op deze manier samenkomen om elkaar aan betrouwbare informatie te helpen.
Feedback
De markt reageert enthousiast op deze vernieuwing; in 2020 heeft Greenmeister flink meer dan een miljoen verschillende Nederlanders van informatie kunnen voorzien (volgens cijfers van Trimbos uit 2018 zijn dat alle Nederlanders die dat jaar cannabis geconsumeerd hebben). Dit bewijst dat er een enorme vraag is naar informatie onder consumenten; net als bij alle andere producten willen mensen mogelijkheden kunnen vergelijken en weten wat ze kopen, voor het ze het kopen. We hopen dan ook dat dit platform een sterke eerste stap is naar een meer transparante markt.