Burgemeester Ron König wil in gesprek met de eigenaren van de geplande afhaalcoffeeshop op de Nieuwe Markt in Deventer schrijft De Gelderlander. Toch lijkt de vestiging juridisch nauwelijks te stoppen, ondanks verzet van omwonenden, politiek én de ondernemers zelf. De vergunning ligt momenteel ter inzage.
Breed verzet tegen de locatie
Bezorgde omwonenden spraken vorige week in bij het stadhuis tijdens een politieke vergadering over de kwestie. Binnenstadsmanager Bart Ellenbroek uitte eveneens bezwaren. De grootste zorg betreft verkeersonveilige situaties op en rond het plein.
Omwonenden betwisten ook de verkeerscijfers van de coffeeshophouders, die uitgaan van gemiddeld 300 bezoekers per dag, waarvan slechts 24 met de auto. “Waar is de onderbouwing van die gegevens?”, vroeg omwonende Chris Boeren.
Afhaalcoffeeshop Nieuwe Markt past binnen bestaand beleid
Het huidige Deventer coffeeshopbeleid staat vestiging uitsluitend toe in de binnenstad.
De ondernemers hadden zelf de voorkeur voor een locatie buiten het centrum, maar dat is onder de huidige regels niet mogelijk. Op het pand aan de Nieuwe Markt rust een horecabestemming, waarbinnen een coffeeshop planologisch is toegestaan.
König zei daarover: “Het is niet de meest gelukkige locatie. Tegelijkertijd hebben we al jaren bestaand beleid en past dit plan in de regels van het bestemmingsplan.”
De gemeente en gemeenteraad werken aan nieuw beleid met een ruimere gedoogzone, maar dat is nog niet afgerond.
Juridische risico’s bij ingrijpen
König waarschuwt dat tussentijds ingrijpen juridische consequenties heeft. “Je kunt niet halverwege de spelregels veranderen. Dat is in strijd met de wet”, aldus de burgemeester.
Bij een negatief raadsbesluit acht hij een rechtszaak én schadeclaims van de ondernemers reëel. Na het verstrijken van de inzagetermijn reageert de gemeente op de ingediende zienswijzen en neemt zij een definitief besluit over de vergunningsaanvraag.










