Aandelen van de Canadese producent van cannabisproducten Canopy Growth (NYSE:CGC) daalde enorm nadat het bedrijf een aanzienlijk groter dan verwacht fiscaal verlies over het vierde kwartaal boekte, gedreven door een sterke daling van de vraag naar cannabis en cannabis edibles, veroorzaakte een verlies van $ 743 miljoen Canadese dollars.

Nettoverlies van $ 1,3 miljard Canadese dollars

Het in Smiths Falls, Ontario gevestigde bedrijf rapporteerde een fiscaal nettoverlies van $ 1,3 miljard Canadese dollars, vergeleken met een verlies van $ 379,1 miljoen Canadese dollars in het vergelijkbare jaar eerder periode. 

De omzet steeg tot $ 115,1 miljoen Canadese dollars, tegen $ 106,5 miljoen Canadese dollars een jaar geleden.

Corona crisis zorgt voor grote klap

De maker van cannabis producten, waaronder drankjes, chocolade en vaporizers, die al worstelde met een lager dan verwachte consumentenvraag, kreeg in de periode januari-maart een bijzonder sterke klap van de de corona crisis.

Het gebrek aan vraag naar cannabis zelf wierp ook een vraag op de resultaten van het vierde kwartaal van het bedrijf

Het gebrek aan vraag naar cannabis zelf wierp ook een vraag op de resultaten van het vierde kwartaal van het bedrijf, waarbij de verkoop van recreatieve cannabis producten aan retailers, waaronder softgels, oliën en “Cannabis 2.0-producten”, met 31% daalde ten opzichte van het derde kwartaal.

De directe verkoop aan consumenten daalde met 14% “als gevolg van de verwachte dalende seizoensvraag daling en de sluiting van winkels in eigen beheer laat in het kwartaal als reactie op Covid-19”, aldus het bedrijf.

Stijging omzet in Duitsland

Tegenover de dalingen stond een stijging van de internationale cannabisverkoop, met name uit Duitsland, die met 14% steeg ten opzichte van het derde kwartaal. Internationale inkomsten uit cannabis waren goed voor 24% van de totale inkomsten uit cannabis in het vierde kwartaal van 2020.

Het kondigde ook aan dat het de teugels voor fiscaal 2021 intrekt

In totaal heeft het bedrijf tijdens het kwartaal een “grotendeels niet-contante” last van $ 743 miljoen Canadese dollars in rekening gebracht. Het kondigde ook aan dat het de teugels voor fiscaal 2021 intrekt.

Afzonderlijk onthulde Canopy Growth (NYSE:CGC) dat een indirecte volledige dochteronderneming van Constellation Brands (STZ) warrants uitoefende voor ongeveer $ 245 miljoen Canadese dollars, wat overeenkomt met ongeveer 5,1% van de uitstaande gewone aandelen van het bedrijf.