De campagne is gestart door Merel en Jochem Janssen die het maatschappelijk beladen onderwerp bespreekbaar willen maken. Er samen over praten is de eerste stap naar verandering. De campagne gaat over meer dan alleen cannabis, maar de argumenten zijn ook toepasbaar op het cannabisbeleid.
Start campagne #normaaloverdrugs: Hartenkreet mondt uit in landelijke campagne
Merel Janssen: “Iets dat niet mag bestaan, kan ook niet worden besproken.” Met deze uitspraak komt de initiatiefnemer meteen tot de kern van de zaak. “Met de campagne wordt een oproep gedaan om vooral normaal te doen over drugs. Het klinkt misschien kinderachtig, maar ‘normaal doen’ is de eerste stap naar verandering”, aldus Merel.
“(…)Het klinkt misschien kinderachtig, maar ‘normaal doen’ is de eerste stap naar verandering”
Jochem Janssen is vastbesloten om deze campagne tot een succes te maken. Daarvoor is het volgens hem belangrijk om eerst gezamenlijk vast te stellen dat het huidige beleid niet werkt en dat het tijd is om een andere weg in te slaan. “Het drugsbeleid is de afgelopen jaren harder en repressiever geworden. Maar wat heeft deze aanpak opgeleverd? Er is nauwelijks voorlichting, drugsafval wordt gedumpt en er is steeds meer criminaliteit. Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor de drugsproblematiek. Een verbod is geen beleid”, aldus Jochem.
Regulering
De initiatiefnemers geven bewust geen uitgewerkte voorstellen voor een alternatief drugsbeleid. Na de erkenning dat het huidige beleid niet werkt, kan het echter niet anders dan dat ook regulering ter sprake komt. Ruim 1.7 miljoen Nederlanders gebruiken regelmatig drugs voor ontspanning, (zelf)medicatie of om hun prestaties te verbeteren. Dit gebeurt nu zonder controle op de productie, de herkomst, de samenstelling of de kwaliteit van deze middelen.
Jochem: “Als je drugs als normale producten beschouwt, kun je ook normale regels stellen. Regels over kwaliteit, productie, distributie en consumptie. Een dergelijk drugsbeleid kan wel bijdragen aan een veiligere en gezondere samenleving.”
Over de campagne
Deze week start de campagne #normaaloverdrugs. In meer dan twaalf steden, langs snelwegen en in de metro’s van Amsterdam en Rotterdam kom je diverse uitingen tegen met oneliners over het huidige drugsbeleid. Samen met de online campagne moeten deze uitingen de samenleving en beleidsmakers confronteren met het feit dat het huidige drugsbeleid contraproductief is. De campagne daagt iedereen, en beleidsmakers in het bijzonder, uit om hun standpunt te herzien en het debat op gang te brengen
Informeren en delen
Om het debat over het drugsbeleid in beweging te brengen, beschrijft een factsheet het drugsbeleid sinds 1995. Deze is te vinden op www.normaaloverdrugs.nl, evenals het manifest, waarin de opvattingen van #normaaloverdrugs zijn vastgelegd. Op diezelfde website zijn ook verwijzingen te vinden naar talloze artikelen, opiniestukken en video’s die over drugsgebruik zijn gepubliceerd.
Wie de oproep #normaaloverdrugs ondersteunt, kan vanaf de website oneliners en informatie delen. Merel en Jochem: “Wij geven een eerste aanzet, maar een bewustwordings-campagne zoals deze heeft veel, heel veel mensen nodig die dezelfde mening zijn toegedaan én die omzetten in acties. Hoe meer mensen onze oproep delen, hoe groter de kans op succes.”
Over de initiatiefnemers
De initiatiefnemers van de campagne #normaaloverdrugs zijn Merel en Jochem Janssen. Merel is medeoprichter van cultuurhuis Tenclub in Amsterdam. Jochem is meervoudig ondernemer. Hij initieerde in 2020 het online platform High Humans, waarmee hij het taboe op drugsgebruik wil doorbreken. Maar bovenal zijn Jochem en Merel ouders van vijf kinderen, voor wie ze de uitdrukkelijke wens hebben dat zij opgroeien in een eerlijkere en menselijkere samenleving, waarin alles in openheid kan worden besproken.