De gemeente Amsterdam heeft een campagne gelanceerd om jonge Britse mannen te ontmoedigen naar de stad te komen voor seks en drugs. De campagne is gericht op mannen tussen de 18 en 35 jaar oud en maakt deel uit van de inspanningen van de gemeente om de reputatie van Amsterdam als Europese partystad te verbeteren.
Digitale campagne om Britse toeristen weg te houden
De digitale campagne toont jonge mannen die dronken over straat wankelen, gearresteerd worden door de politie, gefotografeerd worden en vingerafdrukken afnemen. De online advertenties benadrukken de risico’s van overmatig gebruik van drugs en alcohol en worden getoond wanneer mensen in het Verenigd Koninkrijk zoeken naar termen als “stag party”, “cheap hotel” of “pub crawl Amsterdam”.
De boodschap is duidelijk: een lang weekend in Amsterdam kan leiden tot ongewenste herinneringen en de escapades waar je naar op zoek bent, kunnen resulteren in ‘onontkoombare veroordelingen’.
Critici beweren echter dat de gerichte campagnes discriminerend zijn en gebaseerd zijn op oneerlijke stereotypen. In Nederland mogen namelijk coffeeshops cannabis verkopen, zolang ze zich aan bepaalde strenge voorwaarden houden, zoals het niet serveren van alcoholische dranken of verkopen aan minderjarigen.
“Toeristen komen voor de musea en ook voor de coffeeshops”, vertelde Joachim Helms van de Greenhouse coffeeshops aan de BBC.
In mei gaat blowverbod in op de Wallen
In mei zal er ook een blowverbod ingaan in de oude binnenstad van Amsterdam, ook een van de maatregelen om ‘overlast’ tegen te gaan van toeristen. Dat terwijl het alcoholgebruik van de toeristen een veel groter probleem is dan het cannabisgebruik.
Hieronder ook de video tegen het drugstoerisme.
Update, 30 maart: inmiddels zijn het aantal Britse vrijgezellen vakanties die geboekt werden met 641% gestegen…
Oh the irony…
“Amsterdam council’s crackdown on British Stags increases bookings by 641%…” according to UK based stag do company, PR team says the council has saved them money on advertising ? #Amsterdam https://t.co/FIhMoXPwrr
— anna holligan ? (@annaholligan) March 30, 2023
Voor meer informatie over de campagne ga je naar de website van de gemeente Amsterdam.