Coffeeshop Casa in Zoetermeer blijft volgens het college van burgemeester en wethouders onderdeel van de plannen voor de nieuwbouw van Poppodium De Boerderij. Het is nu aan de gemeenteraad om definitief goedkeuring te geven. Volgens ingewijden is het opvallend dat wethouder Wim Blansjaar voor deze variant heeft gekozen.
Tijdens het persuurtje van de gemeente op donderdag benadrukte Blansjaar dat niet alle vragen over Casa door hem konden worden beantwoord, omdat de portefeuille bij de burgemeester ligt. Opmerkelijk was zijn verklaring dat hij niet wist of het bestuur van buurorganisatie Gymworld was geraadpleegd. Door de verplaatsing komt de coffeeshop immers dichter bij de sportaccommodatie van de gymnastiekvereniging te liggen.
Reacties van omwonenden en betrokken organisaties
Omwonenden hebben in gesprekken met het Zoetermeers Dagblad zorgen geuit over de toekomstige locatie.
Zij wijzen erop dat de toestroom van klanten van de coffeeshop zich straks in de directe nabijheid van gezinnen en kinderen zou afspelen. Ook vinden zij het problematisch dat jongeren in hetzelfde pand aanwezig zijn waar de coffeeshop gevestigd blijft.
Coffeeshop Casa heeft al jarenlang een vaste plek in Zoetermeer en trekt naast lokale bezoekers ook klanten uit omliggende gemeenten.
Geen signalen van overlast bij gemeente
Burgemeester Michel Bezuijen verklaarde eerder tegenover het Zoetermeers Dagblad dat de gemeente geen meldingen van overlast door coffeeshop Casa heeft ontvangen. Volgens hem functioneert de exploitatie daarmee zonder grote problemen.
Het is nu aan de gemeenteraad om in de komende periode het uiteindelijke besluit over de toekomst van Casa te nemen.










