Het nuloptiebeleid voor coffeeshops staat op 26 februari 2026 op de agenda van de gemeenteraad van Oegstgeest. CDA, Hart voor Oegstgeest (HvO) en VVD dienen gezamenlijk een motie in om vestiging van een coffeeshop in de gemeente structureel te verbieden. Het is de laatste raadsvergadering vóór de gemeenteraadsverkiezingen.
Aanleiding: vergunningsaanvraag stuit op weerstand
De motie volgt op een concrete vergunningsaanvraag eerder dit jaar.
In juni 2025 diende een ondernemer een verzoek in bij de gemeente Oegstgeest om een coffeeshop te mogen openen. Die aanvraag werd afgewezen.
Kort daarna werd duidelijk dat meerdere raadspartijen een formeel nuloptiebeleid wilden vastleggen. Een eerdere poging om de motie in te dienen strandde doordat een aantal raadsleden afwezig was.
Nuloptiebeleid coffeeshop: wat staat er in de motie?
De drie indieners beschrijven Oegstgeest als “een klein, rustig en gezinsgericht” dorp.
Volgens de motie past een verkooppunt voor cannabis niet in die omgeving. “De komst van een coffeeshop veroorzaakt een ingrijpende verandering in die leefomgeving”, aldus de tekst van de motie.
Met een nuloptiebeleid kan een gemeente het aantal toegestane coffeeshops op nul stellen, ook als landelijke regelgeving vestiging in principe toestaat.
Stemming onzeker door sleutelrol BVNL
De drie indierende partijen beschikken samen over tien van de eenentwintig raadszetels. Zij hebben minimaal één extra stem nodig voor een meerderheid. PrO en D66 worden naar verwachting tegenstemmers.
Daarmee valt het oog op Marcus Rolloos van BVNL, de enige zetelhouder van die partij in de raad. Rolloos heeft zich tot nu toe niet uitgesproken over zijn stemgedrag. Of de motie op 26 februari een meerderheid haalt, is daarmee nog onzeker. Landelijk is BVNL juist voorstander van legalisering.











