Canopy Growth kondigt verdere kostenbesparingen, ontslaggolf aan

Op de beurs keldert het aandeel al een maand lang en daarom zijn er kostenbesparingen nodig volgens het bedrijf, waaronder een ontslaggolf.

0
Canopy Growth
- Advertentie -
Dutch Passion

De Canadese ‘behemoth’ van de cannabisindustrie, Canopy Growth (NASDAQ:CGC), kondigde eerder deze week in een persbericht maatregelen aan om het tij te keren. Op de beurs keldert het aandeel al een maand lang en daarom zijn er kostenbesparingen nodig volgens het bedrijf, waaronder een ontslaggolf.

Canopy Growth probeert het tij te keren

Ongeveer 1.600 mensen hebben hun baan bij Canopy al verloren of verlaten sinds 2020, toen David Klein de functie van CEO overnam, maar liefst ongeveer 1/3 van het hele bedrijf.

In lijn met de strategische evaluatie van Canopy Growth in FY23, voert het bedrijf de volgende acties uit:

  • Verlaging van de kosten van verkochte goederen in de Canadese cannabisactiviteiten van het bedrijf door de teeltkosten per gram te verlagen door verhoogde teeltgerelateerde efficiëntie en verbeteringen aan de faciliteiten;
  • Implementatie van een flexibel productieplatform inclusief contractproductie voor bepaalde productformaten;
  • Het rechtzetten van indirecte kosten en het genereren van efficiëntie in de toeleveringsketen en inkoop van het bedrijf;
  • Afstemmen van verkoop-, algemene en administratieve kosten met zakelijke verwachtingen op korte termijn door verlaging van externe professionele vergoedingen en kantoorkosten; en
  • Verdere stroomlijning van de organisatie om procesgerelateerde efficiëntie te stimuleren.

Als gevolg van deze uitdagende maar noodzakelijke veranderingen in de organisatiestructuur, zullen werknemers hun baan verliezen.

“Om winstgevendheid en krachtgroei te realiseren, ondernemen we cruciale acties om Canopy Growth verder te ontwikkelen tot een wendbare organisatie met een duidelijke focus op de gebieden waar we het grootste potentieel voor succes hebben”, aldus David Klein, Chief Executive Officer van Canopy Growth, in het persbericht. “Deze noodzakelijke veranderingen worden doorgevoerd om ervoor te zorgen dat de omvang en schaal van onze activiteiten de huidige marktrealiteit weerspiegelen en de duurzaamheid van ons bedrijf op lange termijn ondersteunen.”

“Het bereiken van winstgevendheid in onze Canadese activiteiten is van cruciaal belang voor het succes van ons bedrijf(…)”

“De besparingen en operationele efficiëntie die door deze extra stappen worden gegenereerd, versterken onze toewijding om Canopy winstgevend te maken”, zegt Judy Hong, Chief Financial Officer van Canopy Growth, in het persbericht. “Het bereiken van winstgevendheid in onze Canadese activiteiten is van cruciaal belang voor het succes van ons bedrijf en zal ervoor zorgen dat we kunnen blijven investeren in onze belangrijkste strategische groeigebieden, waaronder de Amerikaanse THC markt, om aanzienlijke waarde op lange termijn op te bouwen.”

Het management verwacht binnen 12-18 maanden verlaging van de kosten van verkochte goederen-besparingen van C$30 – C$50 miljoen te genereren en SG&A-kosten met C$70 – C$100 miljoen te verminderen. Deze besparingen komen bovenop de eerder aangekondigde kostenbesparingen van C$150- C$200 miljoen, waarvan het grootste deel al is gerealiseerd. Als gevolg van deze strategische veranderingen verwacht het management kosten tussen C$250 – C$300 miljoen in Q4 FY2022, waarvan het merendeel niet-contant zal zijn en verband houdt met de afschrijving van overtollige voorraadsaldi en “eigendom, fabrieken en apparatuur” stoornissen. Verder verwacht het bedrijf in het vierde kwartaal van FY2022 tussen de C$100 – C$250 miljoen aan niet-contante waardeverminderingen op te lopen, grotendeels als gevolg van waardeverminderingen op goodwill en immateriële activa.