Het Canadese Canopy Growth (NASDAQ:CGC) maakte vorige week bekend in een persbericht dat het maar liefst 800 werknemers, zo’n 35% van alle werknemers van het bedrijf, op straat zet. Daarnaast sluit het ook de iconische productiefaciliteit in de voormalige Hershey’s chocolade fabriek in Smiths Falls (Ontario), waar ook het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd.
Canopy Growth verlies tikt de 2 miljard dollar aan in de afgelopen drie kwartalen
Het bedrijf stopt ook met de de inkoop van cannabis toppen uit de vestiging in Mirabel, Quebec, en ze stappen over op een inkoopmodel van derden voor cannabisdranken, edibles, vapes en extracten.
Het management ban het bedrijf verwacht dat deze kostenreductie-initiatieven de jaarlijkse kosten van verkochte goederen en verkoopkosten, algemene en administratieve kosten met een gecombineerde $ 100- $ 120 miljoen zullen verlagen in de komende 12 maanden, waardoor de totale kostenreductiedoelstelling richting $ 180 – $ 230 miljoen gaat inclusief de in april 2022 aangekondigde verlagingen.
De ontslaggolf en sluiting maken deel uit van een verschuiving naar een “asset-light model” in Canada voor het bedrijf. Canopy rapporteerde ook een nettoverlies van 200 miljoen (Amerikaanse) dollar bekend voor het fiscale derde kwartaal, waardoor het verlies in de eerste drie kwartalen al bijna 2 miljard dollar aantikt.
“(…)Deze veranderingen zijn moeilijk maar noodzakelijk om onze business naar winstgevendheid en groei”
“Canopy moet winstgevend worden om onze ambitie van langdurig leiderschap op de Noord-Amerikaanse cannabismarkt waar te maken. We transformeren ons Canadese bedrijf naar een asset-light model en verkleinen de totale omvang van onze organisatie aanzienlijk. Deze veranderingen zijn moeilijk maar noodzakelijk om onze business naar winstgevendheid en groei,” aldus David Klein, algemeen directeur, zijn reactie in het persbericht.
“De juiste omvang van onze Canadese activiteiten zal naar verwachting onze contante kosten aanzienlijk verlagen. Canopy is stevig op weg om in fiscaal 2024 ten minste driemaandelijkse break-even aangepaste EBITDA te leveren in onze Canadese cannabisactiviteiten, zelfs bij de huidige omzet,” voegde Judy Hong, financieel directeur, toe aan het persbericht.