Meer controle rondom coffeeshops Gouda tegen verkeersoverlast

De verkeersoverlast van de coffeeshops in Gouda is geen reden tot een verandering van het coffeeshopbeleid, maar er komt wel meer toezicht en handhaving.

0
coffeeshoptoerisme rijvaardigheid cbd thc speekseltest ict-problemen wietexperiment wietproef
- Advertentie -
Cannabis Industrie Awards 2022

De gemeente Gouda gaat meer controles uitvoeren om de verkeersoverlast tegen te gaan die de vier coffeeshops veroorzaken. Dat heeft de gemeente vorige week laten weten bij de presentatie van een onderzoek dat in februari eerder dit jaar werd aangekondigd.

In de raadsmemo waarmee het onderzoek werd gepubliceerd, valt te lezen dat het onderzoek is gebaseerd op politiemeldingen, ervaringen van de wijkagent, Meldingen Openbaar Gebied en observaties van Stadstoezicht.

In Gouda zijn vier coffeeshops te vinden: De Vriendschap (Cappenersteeg 30), Club Animo (Vest 18), Buy Bye (Speldenmakerssteeg 8) en Oya (Lange Groenendaal 104).

In de periode 22/8/22 tot 3/9/22 zijn op de maandagen, vrijdagen en zaterdagen op verschillende momenten op de dag (rondom openingstijd, laat in de middag en rondom sluitingstijd) met behulp van het beschikbare cameratoezicht door Stadstoezicht observaties uitgevoerd bij de vier in Gouda gevestigde coffeeshops. Het betrof observaties van 10 minuten per locatie en per genoemd dagdeel Op de maandagavonden (rondom sluitingstijd) zijn geen observaties uitgevoerd. N.B. Op zaterdag 27/8 was er geen observatie mogelijk bij coffeeshop club Animo door een defecte camera. De observaties van zaterdag 3/9 bij club Animo zijn daarom twee keer meegenomen in het beeld.

Het betrof observaties gericht op verkeers- en parkeerbewegingen (o.a. ongeoorloofd stoppen, te hard rijden, verkeerd parkeren) en (het gedrag van) bezoekers (o.a. rondhangen na of voor bezoek coffeeshop en/of wachten op anderen in de coffeeshop).

gouda coffeeshops overlast
Bron: gemeente Gouda

Opvallend is echter dat er in de conclusie niet wordt geadviseerd om een ander coffeeshopbeleid te voeren, maar alleen de toezicht en handhaving moeten worden geïntensiveerd.

Conclusie

De genoemde verkeersoverlast is voor nu geen aanleiding om ander beleid vanuit de gemeente te voeren. Wel wordt van de coffeeshoplocaties een ‘Hotspot’ gemaakt zodat de toezicht en handhaving op de betreffende locaties wordt geïntensiveerd.

Voor het volledige onderzoek zie de PDF van de raadsmemo.