Waarom slechte Amerikaanse wiet in fake verpakkingen de originele makers niet deert

Naast Amerikaanse wiet, duiken ook de verpakkingen op in Europa. Gek genoeg deert dat de originele makers van de echte wiet niet.

Mauro Picavet
Mauro Picavet is de oprichter en eindredacteur van cannabisindustrie.nl, Highlife Cup jurylid, beheerde 7 jaar de Engelse cannabis cultuur website thestonedsociety.com, werkte 3 jaar voor Cannabis News Network, en is de secretaris van de stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod sinds 2016. Mauro is sinds 2012 actief in de cannabisindustrie.
- Advertisement -
Dutch Passion

Eerst was het een hype, nu is het normaal in vrijwel iedere coffeeshop: Amerikaanse wiet. Eerder was al bekend dat er aardig wat Spaanse wiet in de coffeeshops lag, en later ook Canadese, maar het is vooral Amerikaanse wiet die nu opvalt. Maar naast Amerikaanse wiet, duiken ook de verpakkingen op in Europa. Gek genoeg deert dat de originele makers van de echte wiet niet.

Waarom? Dat leg ik uit in dit stuk.

Waarom slechte Amerikaanse wiet in fake verpakkingen de originele makers niet deert

Omdat de toevoer van de coffeeshops niet is geregeld, kan je in principe wiet van waar dan ook op de kaart zetten in een coffeeshop. Dat doen ze dan ook gretig en tegen prijzen van 30 euro per gram die niet zo vreemd zijn. De inkoopprijs ligt dan ook in Europa op minimaal 10 euro per gram. En voor de verkoop, moet de verkoopprijs voor de belastingdienst dubbel dat van de inkoopprijs zijn. De wiet zelf komt hier op allerlei manieren, maar een van de meest bekende manieren is simpelweg via de post. Daar kleven risico’s aan voor de verzender en ontvanger, maar blijkbaar houdt dat ze niet tegen.

fake amerikaanse wiet verpakkingen wish
Voorbeeld van een betaalde Wish advertentie op Instagram.

Ik kom zelfs regelmatig fake verpakkingen tegen in advertenties van Wish, zodat je welke wiet dan ook in een fancy, Amerikaans uitziende verpakking kan doen en daarmee een hogere prijs vragen.

Uiteraard, er zijn meer aanbieders dan Wish. Maar Wish viel op door de advertenties en staat ook bovenaan in Google.

Consumenten blijven op zoek naar de echte wiet

De cannabis entrepreneur en Berner, CEO van het wereldwijd bekende merk Cookies, liet al eens in een documentaire doorschemeren dat het hem niet deert. Dat komt omdat de consumenten in Europa zo naarstig op zoek zijn naar Cookies, dat ze zelfs fake verpakkingen met niet de echte wiet kopen. Daar heeft Cookies geen schuld aan natuurlijk.

En Berner redeneert: consumenten zullen op zoek blijven naar de echte Cookies, of zullen er zelfs voor op reis gaan. Hij ziet die fake wiet/verpakkingen dan ook als reclame.

Blijf dus altijd goed opletten als je wiet koopt: if it’s too good to be true, it probably is. Ook goed om in je achterhoofd te houden dat het vooral afgekeurde wiet is, wiet die niet de legale markt op mag door bijvoorbeeld pesticiden gebruik, die naar Europa wordt gestuurd.

Cannabis Industrie Awards 2021

Meer artikelen

Blijf cannabisindustrie.nl volgen

237VolgersVind ik leuk
702VolgersVolgen
529VolgersVolgen

Laatste cannabisindustrie nieuws

Cannabisindustrie.nl redactie

200 ARTIKELEN0 REACTIES
34 ARTIKELEN0 REACTIES
17 ARTIKELEN0 REACTIES
10 ARTIKELEN0 REACTIES