back to top
Advertentie
sirius
sirius
sirius
sirius
Home Verenigde Staten Vermont verdubbelt limiet voor bezit cannabis naar twee ounce (57 gram)

Vermont verdubbelt limiet voor bezit cannabis naar twee ounce (57 gram)

De Amerikaanse staat Vermont staat volwassenen nu toe twee ounce cannabis openbaar te bezitten (zo'n 57 gram), het dubbele van de vorige limiet.

Vermont legaliseert cannabis verkoop
- Advertenties - Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod

Vermont heeft de bezitslimiet cannabis voor volwassenen verdubbeld. Gouverneur Phil Scott ondertekende op 22 juni 2026 wetgeving (S. 278) die direct in werking trad en zowel de aankooplimiet bij cannabiswinkels als de openbare bezitslimiet verhoogt.

Volwassenen van 21 jaar en ouder mogen voortaan tot twee ounce (circa 57 gram) cannabis kopen bij een erkende retailer in de staat. Ook de openbare bezitslimiet gaat naar twee ounce cannabis en/of tien gram hasj. Dat was voorheen de helft. De staat stond al toe dat volwassenen thuis grotere hoeveelheden bezitten als die afkomstig zijn van eigen teelt.

Verdubbeling bezitslimiet cannabis in Vermont

De nieuwe wet regelt naast de bezitslimieten ook enkele andere aanpassingen. Erkende cannabisondernemingen mogen voortaan een beperkt aantal openbare evenementen per jaar organiseren. Daarnaast worden de regels voor huurders versoepeld: verhuurders mogen het bezit en gebruik van gerookte cannabisproducten verbieden, maar niet het bezit van niet-rookbare producten zoals edibles of capsules.

Vermont legaliseerde het bezit van cannabis voor volwassenen in 2018. In 2020 keurde de staat aparte wetgeving goed voor gereguleerde retailverkoop, die in 2022 van start ging. De verhoging van de bezitslimiet is daarmee de meest ingrijpende aanpassing van het consumptiebeleid in de staat in enkele jaren.

Vermont volgt Massachusetts en Illinois

Vermont is de derde staat dit jaar die de bezitslimiet voor volwassenen significant verhoogt. Massachusetts en Illinois gingen eerder in 2026 voor met een vergelijkbare verdubbeling van hun limieten.

Paul Armentano, adjunct-directeur van de Amerikaanse cannabislobbyorganisatie NORML (National Organization for the Reform of Marijuana Laws), ziet een bredere trend. Wetgevers in staten met legale cannabisverkoop worden steeds comfortabeler met legalisering en dat vertaalt zich in beleid dat steeds meer vrijheden biedt aan consumenten, zegt hij.

Relevantie voor de Nederland

De ontwikkelingen in Vermont en andere Amerikaanse staten zijn relevant voor het Nederlandse debat over cannabisregulering. In Nederland loopt het wietexperiment als gecontroleerd systeem voor productie en verkoop aan coffeeshops, maar bezitslimieten en consumentenrechten staan ook hier nog steeds ter discussie.

Technisch gezien mag je cannabis niet eens bezitten. Het wordt namelijk gedoogd tot vijf gram, wat wil zeggen dat ze het nog steeds van je af mogen nemen. Ook als het is gekocht in een coffeeshop die meedoet aan het wietexperiment. Het enige wat echt legaal is in Nederland is het gebruik.

- Advertenties -