Waarom THC-gehaltes niet voor marketing gebruikt zouden mogen worden

Vanuit de VS leren we dat THC voor bedrijven een marketing item is geworden, maar daarvoor zouden THC-gehaltes niet gebruikt mogen worden.

Mauro Picavet
Mauro Picavet is de oprichter en eindredacteur van cannabisindustrie.nl, Highlife Cup jurylid, beheerde 7 jaar de Engelse cannabis cultuur website thestonedsociety.com, werkte 3 jaar voor Cannabis News Network, en is de secretaris van de stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod sinds 2016. Mauro is sinds 2012 actief in de cannabisindustrie.
- Advertisement -
Dutch Passion

Ik zie het weer al gebeuren. Misschien nog dit jaar, maar waarschijnlijk later gaat de legale wiet uit het Experiment Gesloten Coffeeshopketen beschikbaar zijn in de coffeeshops van de 10 gekozen gemeenten. Voor de uitverkoren producenten wordt het qua marketing niet makkelijk gemaakt. Zo moet onder andere aan strenge verpakkingseisen worden voldaan en mag er niet iets leuks of herkenbaars op staan. Wat overblijft zijn dingen zoals het THC-gehalte. Vanuit de VS leren we dat dit voor bedrijven een marketing item is geworden, maar daarvoor zou THC niet gebruikt mogen worden.

Minder nadruk leggen op THC-gehaltes

Even voor de duidelijkheid: THC is het psychoactieve stofje waardoor je high of stoned wordt. Maar, THC is niet het enige stofje wat zorgt voor het gewenste effect. Het zijn alle stofjes samen, zoals andere cannabinoïden (CBD om er maar een te noemen), maar onder andere ook de terpenen (die onder andere de geur en smaak aan cannabis geven).

Ja, je moet een effect voelen, maar de smaak en de geur zijn ook ontzettend belangrijk

Maar THC-gehaltes zijn niet waarden waarop een cannabis consument zijn of haar wiet koopt.

Ja, er is een groep consumenten die de coffeeshop binnen stapt en vraagt om ‘je sterkste wiet graag’. Maar dat is zeker niet zo voor de hele groep consumenten.

Ja, je moet een effect voelen, maar de smaak en de geur zijn ook ontzettend belangrijk.

Daarnaast weten op dit moment de coffeeshops de THC-gehaltes niet precies. Sommigen weten een schatting, maar ‘sterkste’ is moeilijk om aan te geven. Verder hangt het ook af van het gewenste effect. Haze wordt vaak gezien als de ‘sterkste’ en ‘beste’ wiet van de coffeeshop, maar toch kan een soortje wat meer naar de Indica kant hangt (in tegenstelling tot Haze wat meer naar Sativa leunt) voelen als een ‘sterkere’ wiet, ondanks dat als je het zou testen op THC er waarschijnlijk minder THC in zit. De termen ‘Sativa’ en ‘Indica’ zouden overigens volgens vooraanstaande cannabis wetenschapper Ethan Russo niet gebruikt mogen worden, omdat ze nergens op slaan legt hij uit in zijn studie.

Nadruk op THC opent deur naar gesjoemel

En ga je het testen, opent dit ook de mogelijkheid tot sjoemelen zoals je kon lezen deze week op MJBIZDAILY. Daarin valt onder andere te lezen dat:

  • Sommige cannabisbedrijven – zoals telers, verwerkers en fabrikanten – zijn op zoek naar laboratoria die hen de resultaten zullen geven die ze willen zien op het gebied van THC-potentie en verontreinigingen.
  • Van andere cannabisbedrijven wordt gezegd dat ze monsters van hun cannabis opsturen die zijn vervalst met opgespoten cannabisolie of bestrooid met THC-kristallen om onder andere de indruk te wekken van een hoger THC-gehalte.

Dat is nog maar gesjoemel van die kant van de cannabisindustrie, ook de laboratoria kunnen er wat van, zoals valt te lezen in het stuk.

Maar dat gesjoemel komt dus vanuit de gedachte dat THC-gehaltes belangrijk zijn in de keuze van de consument. De realiteit is anders, maar de realiteit is ook dat het bij de producenten en consumenten schort aan juiste informatie over THC-gehaltes.

Een ding is zeker, gelukkig zit er geen limiet op de THC-gehaltes in het wietexperiment.

Cannabis Industrie Awards 2021

Meer artikelen

Blijf cannabisindustrie.nl volgen

237VolgersVind ik leuk
702VolgersVolgen
540VolgersVolgen

Laatste cannabisindustrie nieuws

Cannabisindustrie.nl redactie

204 ARTIKELEN0 REACTIES
34 ARTIKELEN0 REACTIES
18 ARTIKELEN0 REACTIES
10 ARTIKELEN0 REACTIES