Canopy Growth maakte bijna 2 miljard verlies in het afgelopen jaar

Voor het volledige jaar steeg de netto-omzet met 37% tot $ 546 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.

0
Canopy Growth

De Canadese cannabis producerende behemoth Canopy Growth (NASDAQ:CGC) maakte deze week bekend in een persbericht de resultaten van Q4 en van het fiscale jaar 2021. Opmerkelijk daarin is het bijna 2 miljard dollar verlies wat het bedrijf maakte in 2021, maar het had ook een 37% groei in omzet.

De omzet van Canopy Growth steeg met 38% tot $ 148 miljoen in Q4 2021. De nettoverliezen voor het kwartaal bedroegen $ 617 miljoen, een verbetering ten opzichte van de nettoverliezen van 2020 van $ 710 miljoen.

Het bedrijf wijt de opgeblazen nettoverliezen aan niet-contante veranderingen in de reële waarde van $ 292 miljoen en aan bijzondere waardeverminderingen en herstructureringskosten van $ 75 miljoen, voornamelijk in verband met wijzigingen in zijn Canadese activiteiten die op 9 december 2020 werden aangekondigd.

Stijging omzet over 2021, maar ook nettoverlies van $1,7 miljard

Voor het volledige jaar steeg de netto-omzet met 37% tot $ 546 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar, dankzij een groei met dubbele cijfers bij Canadese cannabis-, internationale cannabis- en andere consumentenproducten. De totale netto-inkomsten uit cannabis van $ 379 miljoen in het fiscale jaar 2021 vertegenwoordigden een stijging van 28% ten opzichte van het voorgaande jaar.

een verlies van $ 283 miljoen groter dan in het fiscale jaar 2020

Het gerapporteerde nettoverlies van het fiscale jaar 2021 van $ 1,7 miljard, een verlies van $ 283 miljoen groter dan in het fiscale jaar 2020, werd voornamelijk veroorzaakt door de jaar-op-jaar verandering in andere inkomsten (kosten), netto, de verlaging van de terugvordering van inkomstenbelasting, en verwachte kredietverliezen op financiële activa en gerelateerde kosten, en gedeeltelijk gecompenseerd door de jaar-op-jaar verbetering van de brutomarge en verlagingen van verkoop-, algemene en administratieve kosten, op aandelen gebaseerde vergoedingen en kosten voor waardeverminderingen en herstructureringen van activa.

Het is een tactiek die door meerdere multinationals wordt gevolgd: blijven investeren, geld ophalen, overnames, fuseren, om uiteindelijk de allergrootste te worden en daarmee een monopolie waardoor je niet meer om het bedrijf heen kan. Net zoals Amazon inderdaad.

Reacties CEO en CFO Canopy Growth

“Tijdens fiscaal 2021 is Canopy Growth getransformeerd in een CPG-gemodelleerde organisatie, waarmee de basis voor duurzame groei en succes op de lange termijn wordt versterkt. Door gebruik te maken van consumenteninzichten en innovatie om de beste producten te leveren, is Canopy Growth gepositioneerd om ons doel te bereiken van het ontketenen van de kracht van cannabis om levens te verbeteren”, zei David Klein in het persbericht, CEO van Canopy Growth. “We beginnen een sterk momentum te zien in al onze belangrijkste activiteiten en blijven stevig gefocust op het benutten van Amerikaanse kansen in fiscaal 2022.”

“(…)blijven ons inzetten voor ons pad naar winstgevendheid tegen het einde van fiscaal 2022(…)”

“We hebben enorme vooruitgang geboekt bij het verbeteren van onze toeleveringsketen en het op maat maken van onze productievoetafdruk, waardoor vraag en aanbod in evenwicht worden gebracht”, voegt Mike Lee, CFO, toe aan het persbericht. “Ons kostenbesparingsprogramma ligt op schema om binnen de komende 18 maanden $ 150- $ 200 miljoen aan besparingen te realiseren, en we blijven ons inzetten voor ons pad naar winstgevendheid tegen het einde van fiscaal 2022, terwijl we blijven investeren in een organisatie die gericht is op inzichten , innovatie en aan kracht winnen op de Amerikaanse markt.”