Kruidvat slaat plank mis met ‘verslavend haar’ CBD reclame

Hoogst opmerkelijke reclame door het Kruidvat voor CBD.

0

Vorige week zag ik er al een Tweet van voorbij komen door mijn collega van Stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod. Maar toen ik dezelfde Kruidvat reclame voor CBD zag deze week, maakte het ook in mij een reactie los.

Het woord ‘verslavend’ gebruiken om een CBD product aan te prijzen, slaat simpelweg de plank mis.

Waarom? Dat leggen we graag aan je uit. We gaan wat dieper in op wat verslaving nu eigenlijk is, en specifiek ook over cannabisverslaving. En wat blijkt? CBD kan juist helpen bij schadelijke verslavingen blijkt uit onderzoek.

Waarom de Kruidvat CBD reclame ‘voor verslavend haar’ de plank mis slaat

Ten eerste, simpelweg het woord ‘verslavend’. Verslaving is geen grapje, maar een echt probleem in de huidige maatschappij.

het hele ding van CBD is juist dat het niet verslavend is

Ten tweede, het hele ding van CBD is juist dat het niet verslavend is. Dat creëert verwarring, want er zijn nog steeds een boel Nederlanders die cannabis met verslaving associëren. Studies bewijzen dat CBD zelfs kan helpen met schadelijke verslavingen zoals cocaïne en heroïne. Onderzoek onder verslavingsdeskundigen in de VS, gaf aan dat de meerderheid voor de legalisatie van cannabis is.

Ja, cannabis kan verslavend zijn. Maar daarin word niet meegerekend dat de meeste gebruikers van cannabis in Nederland het mixen met tabak, waarin het verslavende stofje nicotine zit. En de meeste gebruikers, ervaren helemaal geen problemen. Volgens het Jellinek heeft zo’n 1,2% – 170.000 mensen – een indicatie van problematisch gebruik in Nederland, maar geen klinische diagnose. Maandelijks wordt cannabis door zo’n 620.000 mensen gebruikt. In 2015 waren 10.816 mensen in behandeling voor cannabis.

Wat ook blijkt is dat de algemene kennis over verslaving te wensen over laat, zoals Johann Hari goed uitlegt in de TED talk hieronder. Hari is de auteur van Chasing The Scream: The First and Last Days of the War on Drugs.

Al met al: dit kan beter Kruidvat.

Aan de ene kant zijn we blij dat met CBD, cannabis een plek heeft gevonden in de drogisterijen en in de winkelstraten. Maar het lijkt alsof de ketens, en dan met name het marketing personeel, best wel eens wat voorlichting zou mogen krijgen.

Daarnaast is de vraag nog voor hoe lang, als de Europese Commissie haar zin krijgt en CBD toch als drugs ziet. En niet als Novel Food, zoals eerder werd bedacht. Misschien dat het CBD keurmerk daar nog verandering in weet te brengen.