Opinie: Cannabis heeft geen apart sociale media platform nodig

Normalisering is wat we werkelijk nodig hebben en geen apart sociale media platform betoogt Mauro in een opiniestuk.

0
UFC cannabis anti doping
- Advertentie -

Met enige verbazing las ik het nieuws vorige week dat Berner toch nog een keer gaat proberen in samenwerking met WeedMaps om een sociale media platfrom op te zetten voor cannabis.

Zelf ook ervaring mee hoe sociale media je tegen kunnen werken

Natuurlijk ben ik een van de eersten die zal toegeven dat de cannabisindustrie het inderdaad moeilijk heeft op sociale media.

Zo werd het domein van de Cannabis Industrie Awards, www.cannabisindustrieawards.nl, niet lang nadat het nomineren begon namelijk geblokkeerd door Facebook (update, 25 november: de link is niet meer geblokkeerd). Toen daarna het stemmen werd gestart, werd het domein ook al snel geblokkeerd op Instagram.

Het vermoeden bestaat dat er tijdens de nominatie periode is opgeroepen door iemand om te gaan stemmen en de link te delen, mogelijk door een betaalde promotie op Facebook. Dat heeft als gevolg gehad dat het domein op de zwarte lijst is komen te staan.

Het maakt het allemaal niet makkelijker, maar ook niet overkomelijk. Inmiddels zijn er ruim meer dan 3000 stemmen binnen gekomen.

Waarom sociale media bedrijven moeilijk doen met cannabis

Waarom ze überhaupt moeilijk doen, ligt aan de regelgeving van het land waar ze opereren, de status in individuele landen en aan de techniek.

Voor de goede orde, mocht je het zijn vergeten, tot dusver zijn de grote bedrijven in kwestie nog altijd geen overheden. Daarom moet je je aan hun spelregels voldoen, daar heb je immers voor getekend toen je een account aanmaakte. Daar is geen speld tussen te krijgen juridisch. Dat de sociale media bedrijven te machtig zijn geworden, dat ben ik dan ook wel weer met je eens. Het liefst zou ik er ook geen gebruik van maken, maar de realiteit is anders.

Verder kan het wel zo zijn dat het in een land legaal is, alhoewel we dan in alle eerlijkheid het nog steeds alleen hebben over Canada en Uruguay, in de meeste landen is het nog altijd illegaal. Ook in Nederland. En zo ook in het land van herkomst van deze sociale media platforms.

Sociale media platforms hebben veel moderatie en algoritmen nodig om niet overspoeld te worden

Iets anders waar je helaas als gebruikers van deze platforms mee hebt te maken, is moderatie door medewerkers van de platforms. De een schreeuwt daarbij direct “CENSUUR!1!1!!”, maar in werkelijkheid is het broodnodig. Het is ook overigens echt geen prettig baantje.

Daarbij worden ze ook geholpen door algoritmen. Een van de andere redenen waarom het ook waarschijnlijk mis ging met de Cannabis Industrie Awards, was omdat het domein zelf nog vrij nieuw is waardoor de algoritmen geen tekenen hadden opgepikt dat het om een legitiem domein ging. En niet een of andere online webwinkel spam van een illegaal bedrijfje. Ik weet niet of je wel eens de comments checkt bij grote cannabis pagina’s op Facebook of Instagram, maar daar staat het vol met spamlinks. Die uiteindelijk wel worden verwijderd, maar de hoeveelheid van deze spam is gigantisch.

Het werkelijke probleem is dat het algoritme daar niet echt goed onderscheid tussen maakt en het verrekte moeilijk (tot onmogelijk) blijkt om daadwerkelijk een persoon te contacteren die bij een van deze bedrijven werkt. Dat geef ik wel toe, dat is zeer frustrerend.

Berner’s Social Club faalde hopeloos

Ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die zeggen dat dit alleen maar censuur is en je geen moderatie nodig hebt, maar dan krijg je zoiets als Berner en de mede-oprichter van PRØHBTD met hun Social Club applicatie ervoeren.

Niet lang na de launch was er afschuwelijk geweld, illegale drugs, racisme en erger te vinden op het platform.

Het werd verwijderd van de Apple Store en niet lang erna werd er dan ook de stekker uitgetrokken.

Normalisering is wat we werkelijk nodig hebben

Aansluitend op de lancering van de #normaaloverdrugs campagne van gisteren, is het niet een aparte bubbel dat de cannabis wereld nodig heeft, maar normalisering. Alcohol bedrijven zitten immers ook gewoon op sociale media. Alhoewel er ook zoiets bestaat als ‘Untapped’, maar dat is nog altijd geen Instagram kloon voor alcohol. In tegenstelling tot eerder geprobeerde initiatieven voor cannabis, zoals Social Club en Massroots.

Alleen zouden de bedrijven en overheden duidelijke marketing regels moeten vastleggen en het mogelijk moeten maken om in bezwaar te gaan (en om ook echt gehoor te krijgen).