Tilray (NASDAQ:TLRY) investeert $165,8 miljoen in Amerikaanse MedMen

De investering van Tilray in MedMen is de volgende in een serie acquisities door Canadese bedrijven ter voorbereiding op legalisatie in de VS.

0
legale cannabis verkoop
- Advertentie -
Dutch Passion

Deze week maakte Tilray (NASDAQ:TLRY), de Canadese behemoth in de cannabisindustrie, bekend in een persbericht dat het $165,8 miljoen investeert in het Amerikaanse MedMen. Net zoals de overname van een CBD producent uit Colorado ter waarde van $ 75 miljoen door Village Farms, is deze investering een duidelijke voorbereiding op de aanstaande federale (landelijke) legalisering van cannabis in de Verenigde Staten.

MedMen is een toonaangevend retailmerk voor cannabis in de VS, met 21 licenties en 25 winkellocaties in belangrijke stedelijke centra, waaronder de Bay Area, Los Angeles, Boston, Chicago en Las Vegas, en een belangrijke positie in Californië, ‘s werelds grootste markt. Voorafgaand aan de Amerikaanse federale legalisatie van cannabis, en onder voorbehoud van naleving van de toepasselijke wetten en beursregels, zal MedMen actief de mogelijkheden onderzoeken om de voetafdruk van MedMen op internationale markten uit te breiden.

“(…)werken om Tilray in staat te stellen de Amerikaanse markt te leiden wanneer legalisatie dit toelaat”

Irwin D. Simon, voorzitter en CEO van Tilray, zei in het persbericht: “Gesteund door de versnellende trends in de richting van legalisering wereldwijd, zijn we gefocust op het bouwen van ‘s werelds toonaangevende op cannabis gerichte consumentenmerkbedrijf met een doel van $ 4 miljard aan inkomsten tegen het einde van ons fiscale jaar 2024. De investering die we vandaag aankondigen in MedMen-effecten, een van de meest erkende merken in de Amerikaanse cannabismarkt van $ 80 miljard, is een cruciale stap in het bereiken van onze doelstelling, terwijl we eraan werken om Tilray in staat te stellen de Amerikaanse markt te leiden wanneer legalisatie dit toelaat.”

Hij vervolgde: “Ons vermogen om de waarde van deze baanbrekende transactie te maximaliseren, berust op de steun van onze aandeelhouders tijdens de komende speciale vergadering om te stemmen over ons voorstel voor geautoriseerde aandelen, waardoor het aantal geautoriseerde aandelen dat Tilray beschikbaar heeft zal toenemen om niet alleen deze transactie af te ronden, maar ook om andere strategische acquisities uit te voeren. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om de stem van onze aandeelhouders te laten tellen om ons in staat te stellen ons potentieel te maximaliseren om op korte termijn en in de toekomst substantiële waarde voor onze aandeelhouders te creëren.”

“(…)MedMen 2.0 is er en we zijn verheugd om aan de volgende fase van onze reis te beginnen”

Tom Lynch, voorzitter en CEO van MedMen, voegde hieraan toe in het persbericht: “Ons managementteam heeft de afgelopen 18 maanden een gedisciplineerd ommekeerplan uitgevoerd. We zijn onze belanghebbenden dankbaar voor hun geduld en steun terwijl we werkten om het bedrijf te herstellen en het vertrouwen en de geloofwaardigheid opnieuw op te bouwen. We zijn van mening dat geduld zijn vruchten heeft afgeworpen, aangezien deze inspanningen erin zijn geslaagd partners aan te trekken die onze visie delen om ‘s werelds krachtigste cannabisretailmerk op te bouwen. Bovendien geeft de opbrengst van de onderhandse plaatsing en wijzigingen MedMen het geld en de flexibiliteit om ons inkomstentraject af te stemmen op onze operationele expertise en internationaal gerenommeerd merk. MedMen 2.0 is er en we zijn verheugd om aan de volgende fase van onze reis te beginnen.”

MedMen, bekend van de South Park persiflage

Een echt goede naam heeft MedMen niet. Sterker nog, grote kans dat je het bedrijf kent van de persiflage door South Park die voor het gemak hieronder is te bekijken.

Het is een directe persiflage op de korte video destijds geproduceerd door Spike Lee in opdracht van MedMen.

In 2020 publiceerde Politico daarnaast een longread over de perikelen rondom MedMen, dat überhaupt een aanrader is om te lezen, zodat je weet hoe het er ook (fout) aan toe kan gaan in de opkomende cannabisindustrie.