Zwitserse parlementaire commissie stemt in met wetsvoorstel voor gereguleerde cannabis

De commissie voor sociale zekerheid en gezondheid van de Nationale Raad (SGK-N) heeft ingestemd met een ontwerpwet die een strikt gecontroleerde markt voor cannabis introduceert.

0
Zwitserland legalisering regulering cannabis experiment meerderheid peiling
- Advertentie -

Een parlementaire commissie heeft een belangrijke stap gezet in de richting van de regulering van cannabisgebruik voor volwassenen in Zwitserland. De commissie voor sociale zekerheid en gezondheid van de Nationale Raad (SGK-N) heeft ingestemd met een ontwerpwet die een strikt gecontroleerde markt voor cannabis introduceert. Het voorstel beoogt een betere bescherming van de volksgezondheid en jeugd, zonder het gebruik te stimuleren.

Strikt gereguleerde toegang als alternatief voor het zwarte circuit

Momenteel is de teelt, handel en consumptie van cannabis voor niet-medische doeleinden verboden in Zwitserland. Toch blijft cannabisgebruik een maatschappelijke realiteit, waarbij consumenten hun producten op de illegale markt verkrijgen.

Volgens een gezondheidsenquête uit 2022 heeft vier procent van de Zwitsers tussen 15 en 64 jaar in de afgelopen maand cannabis gebruikt.

De commissie acht de huidige situatie onbevredigend en stelt dat een gereguleerde markt consumenten beter kan beschermen tegen schadelijke invloeden.

Geen winstbejag: staatsmonopolie en strikte kwaliteitscontroles

De voorgestelde wetgeving staat volwassenen toe om cannabis te kweken, te kopen en te consumeren binnen strikt afgebakende regels.

De verkoop zal plaatsvinden via een beperkt aantal staatsgecontroleerde verkooppunten en online via een door de overheid erkende distributeur. De productie moet voldoen aan hoge kwaliteitsnormen en mag niet op winst zijn gericht.

Eventuele opbrengsten worden geïnvesteerd in preventie, schadebeperking en verslavingszorg.

Daarnaast wordt een heffing ingevoerd op basis van THC-gehalte en consumptievorm, om risicovolle consumptie te ontmoedigen.

Voor de volledigheid, het beleid moet specifiek gebaseerd zijn op de volgende essentiële elementen (vrij vertaald uit het persbericht):

  • Volwassenen die in Zwitserland wonen, moeten cannabis mogen kweken, kopen, bezitten en gebruiken. De regels ter bescherming tegen passief roken moeten worden toegepast.
  • Elke distributie of verkoop van cannabis aan minderjarigen is verboden.
  • Maximaal drie vrouwelijke planten in de bloeifase. Er gelden maximumhoeveelheden voor het bezit ervan in de privé- en openbare ruimte.
  • Commerciële productie met winstoogmerk moet worden toegestaan. Telers en producenten moeten aan strenge eisen voldoen om goedkeuring van de federale overheid te krijgen. Import of export kan ook voor specifieke doeleinden worden toegestaan.
  • Er moeten strenge eisen worden gesteld aan de productkwaliteit. Cannabisproducten moeten neutraal verpakt zijn, zonder merkelementen, met waarschuwingen en bijsluiters, en op een kindveilige manier.
  • De verkoop zou onderworpen moeten zijn aan een staatsmonopolie. Cannabisproducten moeten gekocht kunnen worden bij een beperkt aantal erkende verkooppunten en online bij één erkende verkoper. De verkoop mag niet met winstoogmerk plaatsvinden; Eventuele winsten moeten worden geïnvesteerd in preventie, schadebeperking en verslavingszorg. De kantons verlenen de concessies voor de detailhandel, de federale overheid kan de concessie verlenen voor de onlinehandel. Het aanbod moet ook niet-rookbare producten en producten met een laag THC-gehalte omvatten, zodat consumptie met een lager risico mogelijk is.
  • Volgens het verbod op verticale integratie mogen organisaties niet tegelijkertijd cannabis produceren en verkopen.
  • De gehele toeleveringsketen wordt bewaakt met een digitaal volgsysteem.
  • Er zou een algeheel verbod moeten komen op reclame voor cannabisproducten, maar ook voor zaden en stekken en bijbehorende accessoires.
  • Er zou een heffing moeten komen op cannabisproducten om de consumptie te beperken en te sturen op vormen met een lager risico. De belasting zou afhankelijk moeten zijn van het THC-gehalte en de consumptievorm. De opbrengsten van de stimuleringsbelasting worden herverdeeld via het zorgstelsel, waarbij de algemene federale uitvoeringskosten worden afgetrokken. De kantons kunnen een toezichtsvergoeding en leges heffen.
  • In lijn met de huidige praktijk moeten de kantons een belangrijke rol spelen bij de handhaving en zich in het bijzonder blijven richten op jongeren op het gebied van onderwijs, voorlichting en preventie. Zij moeten de productkwaliteit en de verkoop controleren. Ze moeten ook testaankopen doen.
  • Wie de legale markt ontwijkt, wordt strenger gestraft dan nu het geval is.
  • Het zerotolerancebeleid in het wegverkeer blijft onveranderd: iedereen die cannabis heeft gebruikt, wordt ongeschikt verklaard om te rijden.

Volgende stappen: consultatieronde en verdere uitwerking van de wet

Hoewel een meerderheid van de commissie de nieuwe koers steunt, zijn er tegenstanders die vrezen dat legalisering een verkeerd signaal uitzendt en jongeren aanmoedigt om cannabis te gebruiken.

De volgende fase in het wetgevingsproces omvat een uitgebreide consultatieronde waarin belanghebbenden hun standpunten kunnen inbrengen. De definitieve wetgeving zal later ter stemming worden voorgelegd aan het parlement.

De wet zou zeker niet voor de zomer van 2026 in werking treden. Mogelijk wordt het overigens toch eerst voorgelegd aan het volk door middel van een referendum.

Momenteel worden er overigens al proefprojecten uitgevoerd voor gereguleerde verkoop in steden zoals Basel, ZürichGenèveBern en Lausanne. De eerste tussentijdse evaluatie Zürich was alvast positief.

- Advertentie -
- Advertentie -