Column: growshop Organic Earth over trends en hypes

Nieuwe column door growshop Organic Earth uit Maastricht over trends en hypes die door de jaren heen zijn langsgekomen in de growshop.

De Growshophttps://cannabisindustrie.nl
Een growshop is een winkel die producten verkoopt die gebruikt kunnen worden bij het kweken van planten. In dit specifieke geval, cannabis. Omdat er nogal wat misvattingen en vooroordelen zijn ontstaan, mede dankzij de growshopwet, laten we door middel van columns legale growshops aan het woord. Voor hun mening, maar ook een kijkje te geven in het runnen van een growshop. De auteurs kunnen verschillen per column. Ondernemer of werkt u in de cannabisindustrie en wilt u ook een column indienen? Neem contact op via [email protected]
- Advertisement -
Dutch Passion

Maastricht’s eerste growshop heeft door de jaren heen allerlei vernieuwingen zien voorbij komen. Van meststoffen en lampen tot gefeminiseerde en/of automatisch bloeiende genetica. Er zijn in de afgelopen 30 jaar veel hypes en trends ontstaan binnen de cannabisbranche, hieronder een klein overzicht van de veranderingen die voor Organic Earth heel belangrijk waren.

Meststoffen

In het begin van de jaren 90 was er voor de cannabismarkt nog weinig beschikbaar aan materialen. Meststoffen waren wel verkrijgbaar maar in grote hoeveelheden, en nog lang niet zo specifiek gericht op soorten of bepaalde groei- en bloeiperiodes.  Veel mensen waren gewend om een zak potgrond te verrijken met biologische meststoffen, zoals bloedmeel, beendermeel, vinasse en wormenmest. Die waren alleen verkrijgbaar in zakken van 25 kg. Niet echt handzaam voor de kleine thuiskweker. We hebben toen nog een tijd lang zelf kleinere zakjes afgevuld met een stickertje erop, en verkocht in de winkel.

producten die het gewicht verhogen, niet altijd gunstig zijn voor de smaak

Later kwamen de vloeibare meststoffen steeds meer in beeld met uiteraard CANNA en Plagron als eersten. Steeds meer meststoffen leveranciers kwamen erbij, mede door het succes van de internationale beurzen en magazines. Bijna allemaal gericht op vloeibare meststoffen. Eigenlijk allemaal een beetje van hetzelfde maar dan met een nieuwe look en de steevaste belofte van een verhoging van het gewicht tot wel 30%. In Nederland wordt zelden een meststof aangeboden om de smaak te verbeteren.

Tegenwoordig weten de meeste homegrowers wel dat de producten die het gewicht verhogen, niet altijd gunstig zijn voor de smaak. Bij Organic Earth zijn we dan ook blij met de huidige trend om minder vloeibaar te gebruiken en meer te werken met een goed voorbereide (lees: met biologische, droge meststoffen, bacteriën en mycorhizea gemengde) aarde, eventueel aangevuld met een zelfgemaakte compost-thee.

Van boeken naar internet

Lang, lang geleden, toen internet nog niet bestond, was informatie vooral beschikbaar in boeken en via anderen. De growshop heeft een grote rol gespeeld bij de verspreiding van informatie en Organic Earth heeft daarnaast ook nog meerdere boeken uitgegeven, om die informatie met iedereen te delen. Sinsemilla is verschenen in het Nederlands, Duits, Frans, Engels, Spaans en Italiaans.

In 1996 hadden we onze eerste website, in eerste instantie niet meer dan een luxe visitekaartje. Ook informatie verspreidt zich sneller via internet en dat gebeurde in het begin vooral via forums als Wietforum, ICMag en Overgrow. Tegenwoordig zijn facebook en instagram een heel belangrijke informatie-voorziening.

Stekjes en zaadjes

Natuurlijk is het commercieel gezien interessanter om met stekjes te werken: dan heb je meer eenheid in je eindproduct en je bent sneller klaar.

Zaden moet je voorgroeien maar elk zaadje is uniek. Bovendien kun je aan een zaadje niet zien of het een vrouwelijke of mannelijke plant wordt. De uiteindelijke smaakbeleving is ten alle tijden, beter dan van een grootschalig gemaakt eindproduct.

Tot 2005 hebben we in Organic Earth stekjes verkocht. Er waren meerdere redenen om daarmee te stoppen: ten eerste was er de strengere overheid, maar ook de kwaliteit van de beschikbare stekken liet achter, en er was steeds minder keuze in genetica.

grootste verandering (…) is de beschikbaarheid van gefeminiseerde zaden

Maar de grootste verandering die die omslag mogelijk heeft gemaakt is de beschikbaarheid van gefeminiseerde zaden. Dutch Passion was er als een van de eersten bij en bood al snel een hele lijst aan van gefeminiseerde zaden. Snel volgden anderen en er zijn al heel wat firma’s groot mee geworden. Bedrijven als Sensi en THSeeds verkondigden nog enkele jaren dat ze alleen reguliere zaden zouden verkopen maar ook zij zijn uiteindelijk overstag gegaan en verkopen voornamelijk fem-zaden. Op dit moment beginnen ook enkele amerikaanse bedrijven met het feminiseren van hun zaden, maar op dat gebied lopen ze daar nog een beetje achter.

Een andere hype, die nu ook trend is geworden, is de verschijning van de autoflowers. De voordelen, zeker voor de vensterbank, zijn overduidelijk. 

Van Skunk naar White Widow naar Amnesia en weer terug naar Amerikaanse genetica

De leukste, lekkerste, mooiste en belangrijkste hypes en trends zijn op het vlak van de genetica. Veel kwekers zijn trots op hun ganja, en komen regelmatig in de winkel om samen te testen. Dat is best een fijne job!

belangrijkste hypes en trends zijn op het vlak van de genetica

In chronologische volgorde een aantal van de meest opvallende genetica:

Skunk Special, Northernlight, Viking, Purple Power, Citral, Northernlight X Haze, AG13, White Widow, K2, Peacemaker, Himalayan Gold, KC33, Jack Herer, Cheese, Amnesia, OG Kush, Scott’s OG, Blood Orange Tangie, Zkittlez, Red Pops

Zoals je kunt zien zijn we allemaal ooit begonnen met Skunk, uit Amerika. En nu, jaren later, gaan we voor de betere soortjes, met de beste smaakprofielen, weer terug naar Amerika.

Dat is volgens mij te wijten aan 3 zaken:

In Amerika wordt puur gerookt; bij de selectie van de beste smaakjes kun je beter niet mengen met tabak.

De markt in de USA is voor een groot deel gelegaliseerd; het is makkelijker geworden om een Research & Development afdeling in te richten.

En ten derde: de grote zadenfirma’s in Europa lijken vooral elkaar te willen nadoen, of kopen allemaal bij dezelfde kweker…

Check de website van Organic Earth en/of luister ook naar onze podcast met Roger van Organic Earth.

Cannabis Industrie Awards 2021

Meer artikelen

Blijf cannabisindustrie.nl volgen

237VolgersVind ik leuk
702VolgersVolgen
540VolgersVolgen

Laatste cannabisindustrie nieuws

Cannabisindustrie.nl redactie

204 ARTIKELEN0 REACTIES
34 ARTIKELEN0 REACTIES
18 ARTIKELEN0 REACTIES
10 ARTIKELEN0 REACTIES