Gisteren sloten de Boerejongens coffeeshops hun deuren tijdelijk voor een week voor het overtreden van de regels omtrent affichering. Het is niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurd, maar het kwam toch enigszins als een verassing.
Boerejongens zijn zeker niet enigen die zich schuldig maken aan overtreding van de afficheringsregel
Wie namelijk wel eens op Instagram gaat zoeken zal daar een groot aantal coffeeshops aantreffen die het medium gebruiken om reclame te maken voor hun zaak. Iets dat officieel volgens de AHOJ-G criteria, waarvan de A voor affichering staat, is verboden.
Boerejongens probeerde onder de criteria uit te komen door in de plaats van reclame te maken voor Boerejongens, vergelijkbaar met hoe al veel langer de Green House coffeeshops afficheren met Green House Seeds op de gevels en online. Maar daar trapte de gemeente Amsterdam dus niet (meer) in.
Groot contrast met buiten Amsterdam, maar ook daar vindt het plaats
De twee ketens staan daarmee in groot contrast met bijvoorbeeld een coffeeshop in mijn thuisstad Eindhoven die pas eind vorig jaar voor het eerst (zover ik weet) in hun decennia lang bestaan iets heeft aangegeven op de gevel waarmee duidelijk is geworden dat er op die plek een coffeeshop is gevestigd. Eerder liepen mensen geregeld zoekend voorbij of liepen ze een verkeerde zaak binnen die er dichtbij was gevestigd.
Het is eerder de uitzondering op de regel dat een coffeeshop helemaal niet is te vinden op het internet
Of dat nu zo wenselijk is, lijkt me ook niet. Maar regels zijn regels. Wel zijn die niet in iedere gemeente even streng, blijkt. Bovenstaande praktijken zijn namelijk ook in de rest van het land vrij gebruikelijk. Het is eerder de uitzondering op de regel dat een coffeeshop helemaal niet is te vinden op het internet, uiteindelijk toch de grootste uitlaatklep om je zaak te promoten.
Daarnaast zijn er ook inderdaad talloze websites en sociale media accounts die coffeeshops en hun waar aanprijzen, zoals de Boerejongens ook aandragen in hun verweer. Daar kun je als coffeeshop natuurlijk moeilijk voor aansprakelijk worden gesteld. Zeker op Instagram, is het promoten van cannabis overigens hoe dan ook (door derden of door coffeeshops zelf) verboden volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf zelf. En dus ook op Facebook, ook onderdeel van het overkoepelende Meta bedrijf. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Vergeet ook zeker niet de websites en accounts die hele menu’s van coffeeshops beschikbaar maken om in te kijken voor de internet bezoeker.
Reden om zorgen te maken
Zoals we ook aandragen in het artikel over de Boerejongens sluiting, is coffeeshop The Dolphins uit Amsterdam wel eens schuldig bevonden aan het overtreden van dezelfde regel, alleen vanwege een aansteker waarop stond dat ze de ‘beste coffeeshop’ waren.
Of de andere coffeeshops zich nu zorgen moeten maken, lijkt me wel. Maar ik ben geen advocaat natuurlijk. Het kan goed zijn dat de Boerejongens sluiting vooral bedoeld is als een waarschuwing naar de andere coffeeshops door de gemeente Amsterdam. De straf is immers minimaal: een week stelt, ondanks de bezwaren van de keten, niet zo heel veel voor. Voor een kleine overtreding van de handelsvoorraad gaat bijvoorbeeld een coffeeshop al snel een aantal maanden dicht.
Daarnaast heeft de gemeente Amsterdam al langer aangegeven iets aan het ‘drugstoerisme’ te willen doen door bijvoorbeeld invoering van het i-criterium (ingezetenen criterium, oftewel wietpas in de volksmond). Zo heeft het recentelijk aangeven actie te gaan ondernemen tegen de winkeltjes die ‘nep’ cannabis producten verkopen. Maar nu dus ook tegen de ‘echte’ cannabis winkels.
Er moet vooral duidelijkheid komen door de overheid. Maar cannabis zal eerst moeten worden gelegaliseerd, voordat reclame maken ook echt kan worden gereguleerd.