Het is vandaag namelijk precies vijf jaar geleden, de start was op 1 juli 2020, toen cannabisindustrie.nl online ging. Tijdens de pandemie zat ik me namelijk aanvankelijk te verwonderen wat de impact was van de pandemie op de bedrijven op de beurs. Al snel ging ik de aandelenkoers bekijken en volgen van bedrijven actief in de cannabisindustrie.
Terugblik op vijf jaar cannabisindustrie.nl
Het was toen dat ik me realiseerde dat er in Nederland eigenlijk geen platform was dat een focus heeft op de cannabisindustrie in het Nederlands. Er zijn natuurlijk wel andere platforms, maar niet een die echt alleen industrienieuws doet en daarmee meer B2B gericht is.
Met mijn inmiddels bijna tien jaar ervaring als secretaris van stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod, destijds dus bijna vijf, leek me dat ik de juiste persoon was om een dergelijk platform te runnen. Ik kende inmiddels de industrie vrij goed en had de juiste mensen om me heen verzameld. Het zou wel heel wat van mij kosten. En ik had en heb ook hoge eisen van mijzelf.
Sinds de start van de website ben ik niet langer dan vier dagen zonder werken aan deze website gegaan
Dat ziet u hopelijk nog steeds terug. Sinds de start van de website ben ik niet langer dan vier dagen zonder werken aan deze website gegaan. Vrijwel iedere dag, met uitzondering van zaterdag, is er wel een artikel online verschenen. Inmiddels zijn er bijna vierduizend gepubliceerd. Wel zijn er sindsdien een boel updates en wijzigingen doorgevoerd aan de website die denk ik bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid. Later meer daarover.
Het was overigens aanvankelijk niet de bedoeling om de website al op 1 juli 2020 online te laten gaan, maar toen kwam het nieuws dat de loting voor het wietexperiment zou beginnen. Ik was al een heel eind en dat leek me dan ook het ideale moment om te starten. Immers zou er eindelijk wat gedaan worden aan die achterdeur en daarmee een heel extra legaal deel van de industrie zich gaan bewerkstelligen.
Het zou echter nog lang duren voordat we eindelijk, op 15 december 2023, de eerste gereguleerde producten over de toonbank zouden zien gaan. Toevalligerwijs was ik ook nog eens de allereerste klant, in ieder geval bij het persmoment in Breda.
Uitbreiding met Cannabis Industrie Awards en hennepindustrie.nl
Eind 2020 begon ik ook met de Coffeeshop van het Jaar en Ondernemer van het Jaar verkiezing (gewonnen door Coffeeshop Anna uit Purmerend en Wernard Bruining), wat ik later zou uitbouwen tot wat we nu kennen als de Cannabis Industrie Awards.
De Awards (zoals ik het verkort noem) zouden een gouden zet zijn, waarmee we de Nederlandse bedrijven, ondernemers en producten in deze snel groeiende branche in het zonnetje zetten. Helaas is er namelijk nog steeds een hoop negativiteit ten aanzien van onze industrie. Kijk maar naar de protesten wanneer er een coffeeshop zich ergens wil vestigen. Enige positiviteit ter motivatie, leek me dan ook een goede reden om het evenement op te richten
Het zou aanvankelijk al vanaf de eerste editie al worden georganiseerd in het Evoluon in Eindhoven
Het zou aanvankelijk al vanaf de eerste editie al worden georganiseerd in het Evoluon in Eindhoven. De financiering was er, echter gooide de pandemie en een wissel van eigenaar van het Evoluon roet in het eten. De pandemie zorgde er ook voor dat deze website het licht zag, maar zorgde er ook mede voor dat de eerste twee edities van de Cannabis Industrie Awards volledig online zijn georganiseerd, helaas. Het maakte het er allemaal niet makkelijker op, maar ik heb er het beste van proberen te maken.
Des te blijer was ik dan ook dat het in 2023 wél lukte, met een kleine eerste editie in Eindhoven. Vooraleer het evenement zou worden gekoppeld aan het PCN Cannabis Congres in 2024 in het Evoluon. Eindelijk dus toch dat moment waar ik lang van had gedroomd. Op het podium staan voelt echter nog steeds altijd wat onwennig. Dank dan ook aan Stephen Bell voor de hulp!
Uiteraard was dit door de steun en medewerking van PCN en de sponsoren die we door de jaren hebben gehad zoals Discover, Dutch Leaf, Mascotte en de BCD, dan ook niet gelukt.
Mijn dank is dan ook welgemeend groot.
Lancering van hennepindustrie.nl
Ondertussen zou ook een derde website het licht zien: hennepindustrie.nl. Veel van hetzelfde als deze website, echter ligt daar de focus op de vezelhennep.
Ondertussen zou ook een derde website het licht zien: hennepindustrie.nl
Daar was geen andere Nederlandstalige website voor en ondanks dat er niet dagelijks wat te melden is, wist ik toch zonder adverteerders en geldschieters (nog steeds) de website te creëren en draaiende te houden.
Daar geen dagelijkse content, maar als er wat belangrijks is dan doe ik dat tussendoor de artikelen voor cannabisindustrie.nl.
En ik vind het erg leuk om reportages te maken zoals recent over Hennep product van het jaar 2024 winnaar Plantics en mijn jaarlijkse Dutch Design Week reportages.
Vooruitblik
Zolang ik het leuk vind en ik er financiële ondersteuning voor weet te vinden, ga ik dan ook door op de ingeslagen weg. Er zijn echter nog talloze ideeën en plannen die nog uit te voeren zijn.
Zolang ik het leuk vind en ik er financiële ondersteuning voor weet te vinden, ga ik dan ook door op de ingeslagen weg
Natuurlijk zou ik graag met een volledige redactie werken (die ik niet zou hoeven te runnen, maar een onderdeel van kan zijn), maar op dit moment laat het business model dat nog niet toe.
Ik zou graag experts willen betalen om goede inhoudelijke stukken te schrijven, maar vooralsnog kan dat alleen vrijwillig.
Het kan wel een goede mogelijkheid zijn om uzelf in de picture te schrijven, dus mocht u dit lezen en interesse hebben kunt u altijd contact opnemen.
Een van de nieuwe ideeën lanceer ik vandaag.
Nieuw: Vacactures
En dat is de vacaturespagina. Waar ik in het begin van de website ook wel al zoiets heb geprobeerd, was het toen te vroeg en te omslachtig. Zo gebruikte ik toen ook Patreon daarin geïntegreerd, maar eerlijk is eerlijk: dat werkte niet.
Het moge echter duidelijk zijn dat er flink wat bedrijven, van coffeeshops tot telers en alle bedrijven daartussen, op zoek zijn naar bekwaam personeel.
Des te handiger als ik ze ook kan wijzen op deze vacaturespagina
En waar zouden ze daar beter voor kunnen adverteren dan hier op cannabisindustrie.nl?
Naast ondernemers weten namelijk ook werkzoekenden de website te vinden.
Maar ook consumenten (en politici en journalisten overigens) weten de weg naar de website steeds beter te vinden.
Des te handiger als ik ze ook kan wijzen op deze vacaturespagina.
Technische updates
Ik doe dan ook nog steeds vrijwel alles zelf. Van de website hosten, onderhouden en sociale media tot artikelen schrijven en op reportage gaan.
Alhoewel ik wel hulp en advies krijg van diverse mentoren zoals Derrick Bergman, Jef Martens en August de Loor. Voor hen dan ook niets dan lof. Ook aan wijlen Joep Oomen, waar ik tien jaar geleden veel van heb geleerd en die dit alles nooit heeft mogen meemaken. En de vormgevers, waaronder ook degene die de kekke photoshop/illustrator banners heeft gemaakt voor mijn vorige website en die ik nog steeds veel gebruik bij afwezigheid van een beter, gratis, beeld. En natuurlijk Rens Hoppenbrouwers voor het huidige logo, het vorige logo en de logo’s en vormgeving van de Cannabis Industrie Awards en hennepindustrie.nl.
Maar ook heeft sindsdien generatieve AI zijn intrede gedaan. Daar maak ik dan ook gebruik van, op verschillende manieren.
Een goed voorbeeld daarvan is de integratie in mijn platform, waardoor het ineens mogelijk was om vrij eenvoudig sociale media posts te maken en te delen. Mét ook een afbeelding waarin de titel wordt vernoemd. Dat lijkt een kleinigheidje, maar het is dan ook des te fijner dat dit met AI kan worden opgelost in plaats van dat ik daar per artikel nog 15 minuten extra mee bezig ben.
Voorheen publiceerde ik dan ook niet meer ieder artikel op Instagram, sinds kort weer wel
Voorheen publiceerde ik dan ook niet meer ieder artikel op Instagram, sinds kort weer wel. En met succes. Het is en blijft nou eenmaal het platform, ondanks dat het ons nogal eens tegen zit, waar de meeste mensen op zijn te vinden. En we betalen er niets voor. Alle content die u maakt, maakt u voor Big Tech. Je krijgt er een paar kliks door (minder dan je zou verwachten), maar mensen lezen tegenwoordig alleen nog maar titels en klikken niet meer door naar de hele stukken en bronnen. En dat resulteert in geen pageviews die adverteerders belangrijk vinden.
Het heeft in dat opzicht dan wel weer gewerkt, dat het de website heeft doen groeien naar meer dan 2000 volgers in vrij korte tijd. En dat voor een niche van een niche van een niche.
Op Twitter (ik weiger het X te noemen, alhoewel het er weinig meer aan doet denken) moet ik het echter nog steeds wel iedere dag handmatig delen. Met dank aan de grote meneer daar die websites niet meer toelaat (of mogelijk tegen flinke betaling) om gebruik te maken van hun API om automatisch artikelen daar te kunnen plaatsen.
Sinds een aantal maanden is de website ook flink wat sneller geworden door een boel technische updates die ik heb gedaan. Dat gaat altijd met trial and error, maar het is dan ook des te meer bevredigend als het wel allemaal goed is gelukt.
Voor mobiele gebruikers is er ook een update geweest. In het begin gebruikte ik namelijk AMP om een nog snellere en simpele versie voor te schotelen aan mobiele bezoekers. Daar zaten echter ook haken en ogen aan. Zo had het veel beperkingen wat ik kon doen qua layout en advertenties.
Andere updates
Maar er zijn meer updates. Zo is er bijvoorbeeld al een tijdje een nieuw logo en sinds kort heeft ook de navigatie wat ingrijpende veranderingen doorgemaakt.
Zo zijn er onder het kopje nieuws onder andere de categorieën rechtspraak, bankenproblematiek en relevante buitenlandse landen toegevoegd.
Een website is dan ook nooit helemaal af…
Dat terwijl onder het kopje politiek sinds vorige week ook de categorieën Kabinet, Tweede Kamer, Eerste Kamer, provinciaal en gemeentepolitiek zijn toegevoegd.
Onder het kopje wietproef (het moest zo kort mogelijk, ik heb het liever over wietexperiment) zijn juist snelle links toegevoegd naar het nieuws, telers en de deelnemende gemeenten. Ook hangt er nu het kopje Wietwet onder, gezien daar weinig nieuws over was te melden en ik plaats in het menu moest maken voor de vacatures.
Verder heeft ook de homepage een flinke update begaan, evenals de footer en de sidebar.
Een website is dan ook nooit helemaal af…
Cannabisindustrie.nl van 1 juli 2020 t/m 1 juli 2025 in cijfers
- 3722 artikelen gepubliceerd (gemiddeld twee per dag)
- 51 verschillende categorieën
- 20 verschillende auteurs door de jaren heen
- 28 pagina’s gepubliceerd
- 1133 artikelen tags
- 1827 media geüpload
- 33 podcasts
- 131 nieuwsbrieven
- 2,058 nieuwsbrief leden
- > 974.578 pageviews (gemiddeld zo’n 20.000 per maand)
Afronding
Om het verhaal af te ronden, wil ik graag ook alle adverteerders bedanken (met name Guy Boels van Sirius) die ik door de jaren heen heb gehad en nog steeds heb. Als (niet geboren,echter) Eindhovenaar ben ik met name nog steeds trots dat Signify (met Fluence) al een aantal jaar adverteert.
Uiteraard zijn meer adverteerders altijd welkom. Voor ieder budget zijn er wel mogelijkheden. Aarzel dan ook niet om contact op te nemen.
Denk u iets bij te kunnen dragen met uw woorden op deze website, dan hoor ik het uiteraard ook graag.
Mocht u ooit verder een fout(je) op de website tegenkomen (ik ben niet perfect, helaas) neem dan contact op, daar worden we allemaal beter van in plaats van het te verzwijgen.
Dank ook voor de steun na de nominatie voor International Cannabis Journalist of the Year 2024 door Business of Cannabis. Ik ben het helaas niet geworden, maar daar zit ik ook niet echt mee. Ik ben veel te jong nog om al dergelijke prijzen te winnen immers. Wat er uit vloeide waren echter wel fijne en bemoedigende comments, dat zeker.
Voor nu bedankt voor het lezen en dat er nog vele woorden mogen volgen!
Verder lezen: in een eerdere column had ik het ook al over de naam, planning en lancering. En hier kunt u lezen hoe artikelen tot stand komen.