Opinie: Behandel cannabis consumenten als volwassenen en doe niet zo kinderachtig

We zijn inmiddels meer dan veertig jaar bezig met het gedogen van cannabis in Nederland. In een ding is het beleid zeker geslaagd: cannabis saai maken. In het wietexperiment is het helaas niet anders, betoogd Mauro in een nieuwe column.

Mauro Picavet
Mauro Picavet is de oprichter en eindredacteur van cannabisindustrie.nl, Highlife Cup jurylid, beheerde 7 jaar de Engelse cannabis cultuur website thestonedsociety.com, werkte 3 jaar voor Cannabis News Network, en is de secretaris van de stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod sinds 2016. Mauro is sinds 2012 actief in de cannabisindustrie.

Het blijft jammer dat er zo veel kansen zijn laten liggen voor het aanstaande Experiment Gesloten Coffeeshopketen. Grote vraag blijft of het in de opzet expres zo in elkaar gezet is dat het wel moet falen. Het moet vooral saai blijven voor de consument zodat er niet méér zal worden verkocht na de invoering van het experiment. Hoe ze dat gaan bewerkstelligen? Onder andere met neutrale verpakkingen.

Nederland volgt Canadees voorbeeld

Zoals bekend is veel van de regelgeving omtrent het wietexperiment gebaseerd op het Canadese model, die vrij ver gaan in het saai houden van de legaal verkochte cannabis. Dit omvat beperkingen op logo’s, kleuren en branding, evenals specifieke weergave-indelingen over hoe productinformatie op het etiket moet worden weergegeven (bijvoorbeeld typestijl, grootte en afstand). Deze maatregelen zijn bedoeld om:

  • De aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van cannabisproducten te verminderen, vooral voor jongeren
  • Het gestandaardiseerde cannabissymbool en gezondheidswaarschuwingen prominenter en opvallender te maken
  • Consumenten nauwkeurige informatie over de inhoud en het gebruik van het cannabisproduct te geven

Neutrale verpakkingen in wietexperiment

Dat is hier niet anders. De 10 wietproef telers mogen niet eens hun naam op de verpakking zetten, alleen in kleine lettertjes de naam van het product. Voor de rest is de verpakking neutraal, met vooral informatie over de cannabinoïden en waarschuwingen.

Het zijn toch uitsluitend volwassen mensen die na de controle van hun identiteitsbewijs binnen worden gelaten in de coffeeshop?

Maar hebben we dit echt wel nodig? Het zijn toch uitsluitend volwassen mensen die na de controle van hun identiteitsbewijs binnen worden gelaten in de coffeeshop?

Tsjah, de vergelijking met alcohol is snel gemaakt. Maar met cannabis lijken we meer de kant van de tabak op te gaan, ondanks dat er qua volksgezondheid toch echt reden is om cannabis heel anders aan te pakken.

In de ranking van drugs, opgesteld in opdracht van de toenmalige minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ab Klink, neemt cannabis plek 11 in.

De vraag is verder of hier is rekening gehouden met het consumeren van cannabis met tabak, wat het niet gezonder maakt, of dat het eigenlijk nog lager op de ranking hoort te staan.

ranking drugs rivm
Via Stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod

Ik vind het dan ook vooral kinderachtig hoe de overheid met cannabis en de consumenten omgaat. We mogen het nog wel gebruiken, maar ervan genieten: ho maar.

Natuurlijk gelden op dit moment de AHOJG criteria voor coffeeshops, waarvan de A staat voor geen affichering (reclame). Maar dat criterium zou wel eens op de schop mogen als je het mij vraagt, nu we veel beter weten wat cannabis met eens mens doet.

Vooral toppen en hasj

Verder zullen de producten vooral uit de toppen wiet en brokken hasj bestaan die we al kennen uit de coffeeshop. Producten die er meer dan 40 jaar geleden ook al waren, alhoewel het toen nog vooral hasj was en toppen wiet pas iets later hun introductie zouden maken. In ieder geval de kweek van eigen bodem heeft even op zich moeten laten wachten.

kom op, we zijn toch niet gek?

Maar kom op, we zijn toch niet gek? We kunnen gewoon zien met onze eigen ogen als we er naar toe vliegen (en anders via sociale media) hoe ver de evolutie van cannabis heeft plaatsgevonden wanneer we een bezoekje brengen aan een van de staten in de VS die hebben gelegaliseerd of naar Canada wat het op landelijk niveau heeft gelegaliseerd.

Wiet uit de VS in onderstaande verpakkingen is straks wel te krijgen in de Cookies coffeeshop in Amsterdam, maar tijdens het experiment zal je legaal en lokaal gekweekte Cookies wiet in neutrale verpakkingen komen. 

Nederland daarentegen, moet weer het braafste jongetje van de klas blijven.

We zijn gewoon volwassen mensen die graag van iets genieten wat bedoeld is voor volwassenen

Ik geloof ook wel dat het experiment een succes gaat worden hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het al eens eerder opgeschreven, zo heb ik hoge verwachtingen.

Maar komaan doe niet zo kinderachtig, overheid…

We zijn gewoon volwassen mensen die graag van iets genieten wat bedoeld is voor volwassenen.

Meer artikelen

Blijf cannabisindustrie.nl volgen

225VolgersVind ik leuk
656VolgersVolgen
514VolgersVolgen

Laatste cannabisindustrie nieuws

Cannabisindustrie.nl redactie

184 ARTIKELEN0 REACTIES
25 ARTIKELEN0 REACTIES
17 ARTIKELEN0 REACTIES
10 ARTIKELEN0 REACTIES