Column: Jan van Piekeren stelt voor om als coffeeshops de voedselbanken te steunen

"Het is nu niet de tijd om de kop in het zand, maar om je nek uit te steken."

0
coffeeshops jan van piekeren column werken in de coffeeshops tijdens de corona crisis afhaal horeca gedeelte open dicht coffeeshop roermond Coffeeshop van het Jaar
- Advertentie -

Bijna kerst. Ondanks alle mooie berichten over werkzame vaccins, die ons weer aan het knuffelen moeten krijgen, zal deze winter voor veel mensen; lang, donker en eenzaam zijn.

Invloed corona crisis op verschillende individuen wordt blootgelegd

In de shop kun je aan veel klanten duidelijk merken dat deze bizarre tijd ze niet in de koude kleren gaat zitten. Omdat de cannabisliefhebber uit alle lagen van de bevolking komt, kun je in de shop goed zien, hoe die verschillende lagen van ons gelukkige landje, de pandemie doorkomen. De verschillen zijn groot.

Je ziet de Coronakilo’s vooral toenemen bij de klanten waar de pinpas het altijd doet

De Tesla rijder haalt het maximaal aantal voorgedraaide joints, dat wettelijk is toegestaan en verdwijnt weer een week in zijn huis met vloerverwarming. Hij werkt thuis en de boodschappen worden bezorgd. De boodschappenbezorger komt aan het eind van zijn dienst een zakje Haze gruis halen van 5 euro om thuis een beetje te relaxen.

Je ziet de Coronakilo’s vooral toenemen bij de klanten waar de pinpas het altijd doet. Als je in de schuldsanering zit en je moet van 60 euro in de week rondkomen, is de kans op een vreetkick al een behoorlijk stuk kleiner.

Coffeeshops behoren tot de winnaars

Als je in deze tijd aan het werk bent en ook nog door de baas (en niet door de overheid) wordt betaald, dan zwijn je er tot nu toe echt goed doorheen. Ik denk dat we toch wel mogen stellen dat de coffeeshop niet tot de verliezers behoort. Samen met de supermarkten en de online grootgrutters mogen we ons zelfs tot de winnaars rekenen.

Toch vind ik het doodzonde dat we als branche en cultuur nu niet doorpakken en onze plek op de sociale kaart opeisen

Zoals in eerdere columns al aangehaald (links onderaan dit artikel), zijn we zelfs dubbele winnaars. De omzet loopt lekker door en we krijgen de bonuspunten omdat eindelijk is bloot komen te liggen welke verantwoording we al een halve eeuw op onze schouders nemen.

Toch vind ik het doodzonde dat we als branche en cultuur nu niet doorpakken en onze plek op de sociale kaart opeisen. We kunnen wel wachten tot 2029 of Sint Juttemis, als de heilige wietexperimenten zijn geëvalueerd, maar we zitten nu in een pandemie en moeten NU iets doen.

Voorstel: zet je als coffeeshop in voor de voedselbank

Ik loop al een tijdje met een idee rond om er dit jaar nog voor te zorgen dat we als branche voor het eerst in 50 jaar de kerstbonus ontvangen. Ik weet dat we niet mogen adverteren, maar er mag wel eens over ons worden geschreven.

dit jaar sponsor je het kerstdiner voor de voedselbank en je verplicht je minimaal een jaar lang voor een vast bedrag per maand

Het is heel makkelijk. Je gaat als (coffeeshopeigenaar/medewerker) naar de voedselbank bij jou in de gemeente en je verbindt jezelf als nieuwe donateur. Nee, nou niet eventjes 500 euro in de bus doen en dan denken: ik heb wat gedaan voor de wereld. Nee, dit jaar sponsor je het kerstdiner voor de voedselbank en je verplicht je minimaal een jaar lang voor een vast bedrag per maand. Als je 30.000 euro per jaar geeft, krijg je van de belasting de helft terug. Met je donatie zorg je er tevens voor dat een aantal van je vaste klanten ook weer iets in de ijskast hebben.

Zorg dat de donatie wordt opgepikt door de lokale en regionale media. Als iedereen zou meedoen krijgen we online een bom aan positiviteit waar niemand omheen kan. Maar ook met 50 deelnemende shops is de impact gigantisch.

Het is nu niet de tijd om de kop in het zand, maar om je nek uit te steken. Je hoeft echt niet bang te zijn, te worden beschuldigd voor het ondermijnen van de voedselbank.

jan van piekerenJan van Piekeren is een zanger/tekstschrijver en partime coffeeshopmedewerker. Lees hier zijn vorige column over de nieuwe coffeeshop corona maatregelen en het blowverbod, of zijn column over werken in de coffeeshop tijdens de corona crisis, of een van zijn twee eerdere columns over de wietproef en de verkiezingen in maart volgend jaar.

- Advertentie -
Cannabis Industrie Awards
- Advertentie -